Etelä-Karjalan maakuntaliitto kannattaa yhä Itäradan Kouvola-linjausta – Kotkan ja Haminan kaupunginjohtajien hehkutus radan rakentamisesta Kotkan ja Haminan kautta ei vakuuttanut maakuntajohtaja Viialaista

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen muistuttaa, että Kouvolan kautta kulkeva linjaus palvelee koko Itä-Suomea.

Katja Juurikko

Kotkan ja Haminan kaupunginjohtajat kirjoittivat Etelä-Saimaa-lehteen yleisönosastokirjoituksen itäisen rantaradan puolesta.
Kotkan ja Haminan kaupunginjohtajat kirjoittivat Etelä-Saimaa-lehteen yleisönosastokirjoituksen itäisen rantaradan puolesta.

Kotkan ja Haminan kaupunkien korkein johto on aloittanut Lappeenrannan julkisen maanittelun itäisen rantaradan edistämiseksi.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö ja Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen kirjoittivat sunnuntaina Etelä-Saimaan yleisönosastoon rantarataa hehkuttavan arvion.

Sirviön ja Muhosen mukaan itäinen rantarata liittää Etelä-Karjalaan uuden kasvun suunnan.

– Itäinen rantarata luo jotain uutta. Se kytkee Etelä-Karjalan keskeisemmäksi toimijaksi Suomen rataverkossa. Verkot ovat sitä paremmin toimivia, mitä enemmän niissä on yhteyksiä, kaupunginjohtajat kirjoittivat.

Yhteistä linja ei löydy

Itäinen rantarata Helsingistä Porvoon, Loviisan, Kotkan, Haminan ja Luumäen kautta Lappeenrantaan on kilpaileva linjaus Kouvolan ajamalle itäradalle, joka kulkisi Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan ja siitä ylöspäin itäiseen Suomeen.

Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen sanoo, että yleisönosastokirjoituksella ei haluta rakentaa vastakkainasettelua Kotkan ja Kouvolan välille.

– Itärata-asiassa on vain etelällä ja pohjoisella Kymenlaaksolla erilaiset ja hyvin vahvat intressit. Yhteistä linjaa ei varmaankaan maakunnassa löydy.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö sanoo, että kirjoituksella pyritään avaamaan itäisen rantaradan mahdollisuuksia.

– Kouvolan linjausta on markkinoitu koko Itä-Suomen asiana, kun rantarataa on pidetty vain pientä joukkoa koskevana linjauksena. Eihän se ihan näin mene, sillä rantaradalta pystytään vetämään linkki Karjalan rataan.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka sanoo luottavansa yhä siihen, että Lappeenranta ja Etelä-Karjala ovat sitoutuneet vahvasti itäradan taakse.

– Onko tällä kirjoituksella sitten tarkoitus vaikuttaa poliittisiin päättäjiin? Toikka kysyy.

Vahva tuki itäradalle

Kouvolan ajaman Helsinki–Porvoo–Kouvola-ratalinjauksen takana on 5 maakuntaa, 12 kaupunkia, 6 yrittäjäjärjestöä ja 4 kauppakamaria.

Maakuntaliitoista Kouvola-linjauksen takana ovat Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kainuu, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo.

Itärata-hankkeen kannatuksen laajuus on omaa luokkaansa verrattuna rantaradan kannatukseen.

Nyt Kotkan ja Haminan kaupunginjohtajat pyrkivät lyömään kiilaa kannatusjoukkoihin, sillä Etelä-Karjalan liitto ja Lappeenrannan kaupunki ovat mukana Kouvolan kautta kulkevan itärata-linjauksen tukijoissa.

Ehdotan kompromissia. Ensin rakennetaan kansallinen itärata. Sitten joskus tulevaisuudessa voidaan rakentaa rantarata, joka palvelisi kansainvälistä liikennettä Viipuriin, Pietariin ja Moskovaan. — Matti Viialainen

Kymenlaakson jakautumisesta kertoo sekin, että Kymenlaakson liitto ei ole muiden Itä-Suomen maakuntien rintamassa Kouvola-linjauksen tukijoissa.

Haminalle elinvoimaa

Muhonen perustelee itäisen rantaradan tärkeyttä Haminalle työpaikoilla.

– Työssäkäyntialuetta ei mitata enää kilometreissä vaan ajassa. Jos Lappeenrannasta pääsisi junalla Haminaan 40 minuutissa, käytännössä kaupungit olisivat samaa työssäkäyntialuetta.

Hän painottaa, että Haminan elinvoimalle rantaradan toteutuminen olisi tärkeää.

Sunnuntaina julkaistu yleisönosastokirjoitus ei ollut Muhosen mukaan vielä tiistaina tuonut palautetta Etelä-Karjalasta.

– Tapaan Imatran ja Lappeenrannan kollegoita ensi viikolla. Tuolloin keskustellaan varmaankin myös rata-asioista.

Viialainen antaa pakit

Etelä-Karjalan maakuntajohtajaa Matti Viialaista kosimakirje ei vakuuta.

– Itärata on kansallinen hanke. Kouvolan kautta vedetty linjaus palvelee koko Itä-Suomea.

Viialainen ei kuitenkaan tyrmää täysin rantaradan rakentamista joskus tulevaisuudessa.

– Ehdotan kompromissia. Ensin rakennetaan kansallinen itärata. Sitten joskus tulevaisuudessa voidaan rakentaa rantarata, joka palvelisi kansainvälistä liikennettä Viipuriin, Pietariin ja Moskovaan.

Rantarataa olisi Viialaisen mielestä turha pyöräyttää Luumäen kautta.

– Linjaus menisi Haminasta suoraan Vaalimaalle ja siitä rajan yli.

Keskiviikkona itärata-seminaari

Kymenlaakson maakuntahallituksessa käsiteltiin viime viikolla maakuntakaavaa. Sekä Kouvolan että Kotkan kautta kulkevat itäiset ratalinjaukset ovat kaavassa nyt ohjeellinen päärata -merkinnöillä.

Valtio tekee kevään aikana päätöksen siitä, minne itäinen linjaus rakennetaan.

Keskiviikkona järjestetään Helsingissä itärata-vaikuttajaseminaari. Puhujina ovat muiden muassa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) ja Keskon pääjohtaja Mikko Helander.