Saimaan kanavan vedenpinnan nostolle tulossa rahaa ensi vuoden budjetissa, Luumäki–Imatra-radalle yli 50 miljoonaa

Vedenpinnan noston sopimusvaltuus on viisi miljoonaa euroa.

Elena Liseytseva

Mälkiän sulku on Saimaan kanavan korkein. Arkistokuva.
Mälkiän sulku on Saimaan kanavan korkein. Arkistokuva.

Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä esitetään rahaa kahteen liikennehankkeeseen Etelä-Karjalassa.

Budjetissa esitetään Saimaan kanavan vedenpinnan nostoon 200 000 euron määrärahaa ensi vuodelle. Aiemmin hallitus on päättänyt hankkeelle viiden miljoonan euron sopimusvaltuudesta, josta on käytetty 100 000 euroa.

Etelä-Saimaa kertoi Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen tähtäävästä hankkeesta kesäkuun alussa. Sulkujen pidentämisen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa.

Pinnan nosto ja sulkujen pidentäminen mahdollistavat suurempien alusten käytön ja suuremman kulkusyvyyden.

Luumäeltä Imatran kautta Venäjän rajalle kulkevan ratayhteyden parantamiseen budjetissa esitetään 53,8 miljoonaa euroa ensi vuodelle. Rakenteilla olevan radan on tarkoitus valmistua liikenteelle vuonna 2022.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen yhteensä 3,54 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2021. Rahoituksesta Etelä-Karjalan liikennehankkeille uutisoi ensimmäisenä Yle.