Ryanair kommentoi lisälentojen mahdollisuutta Lappeenrannasta: "Olemme aina kiinnostuneita uusista reiteistä" — Lentoasemalle suunnitellaan parempia palveluita

Lentokenttäyhtiön toimitusjohtaja Eija Joro kertoo yhtiön vauhdittavan Lappeenrannan markkinointityötä Suomessa ja ulkomailla. Myös lentoasemalle on tulossa uusia palveluita.

Mika Strandén

Lappeenrannan lentoasemalta pääsee ensi keväänä Ryanairin lennoilla Ateenaan ja Bergamoon. Uusien reittien eteen tehdään kovasti töitä. Arkistokuva.
Lappeenrannan lentoasemalta pääsee ensi keväänä Ryanairin lennoilla Ateenaan ja Bergamoon. Uusien reittien eteen tehdään kovasti töitä. Arkistokuva.

Lentoyhtiö Ryanair on ollut tyytyväinen Lappeenrannan-lentojen myyntiin.

Yhtiö ei anna tarkkoja myyntilukuja, mutta Skandinavian ja Baltian alueiden myyntijohtaja Chris Lundshöj sanoo, että paikalliset ja vierailevat asiakkaat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta lentoihin.

— Asiakkaat ovat ottaneet lennot hyvin vastaan. Olemme todella tyytyväisiä alkuvaiheen myyntilukuihin. Sekä suomalaiset että venäläiset asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita, Lundshöj sanoo ympäripyöreästi.

Myös Lappeenrannan lentoasemayhtiön toimitusjohtaja Eija Joro arvioi, että Ryanairin lennot Lappeenrannasta Ateenaan ovat käyneet kaupaksi hyvin.

Joron mukaan jotain osviittaa myynnistä voi saada siitä, että Ateenan-lentojen lähtöjen hinnat ovat nousseet yhtiön verkkosivuilla.

— Se on usein merkki siitä, että kauppa käy. Siellä on takana hinnoittelujärjestelmä, joka nostaa hintoja, kun paikat koneessa vähenevät.

Ryanair kertoi lokakuun lopulla aloittavansa lennot Lappeenrannasta Ateenaan ensi vuoden toukokuussa. Tiistaina yhtiö tiedotti toisesta, maaliskuussa avattavasta reitistä Italian Bergamoon.

Mika Strandén

Markkinointia suunnataan myös ulkomaille

Uusien lentoreittien avaaminen tietää lisää markkinointityötä lentokenttäyhtiölle. Joro kertoo, että yhtiö on täsmentämässä markkinointisuunnitelmaansa. 

Hän itse on lähdössä Pietariin pitämään mediatilaisuutta. Loppuvuodesta on tarkoitus pitää muitakin tilaisuuksia.

— On tärkeää, että lentoja ei vain julkisteta, vaan pidetään aktiivisesti näkyvyyttä yllä. Markkinoimme lentoja aktiivisesti Suomessa myös muualla kuin Lappeenrannassa. Markkinointia tehdään myös Pietarissa ja näissä kohteissa.

Lentoasemayhtiö on myös lähestynyt lukuisia yhtiöitä markkinointiviestillä ensi kesän jalkapallon MM-kisoihin liittyen. Joulukuussa tehtävien lohkoarvontojen jälkeen selviää, mitkä maat pelaavat alkulohkonsa Pietarissa.

— Tiedustelimme, tietävätkö he, missä Lappeenranta on, ja kuinka helposti täältä pääsee Pietariin. Saimme paljon kiinnostuneita yhteydenottoja.

Joron mukaan Lappeenranta kiinnostaa jo nyt ulkomailla.

— Tänä aamuna juuri huomasin, että kreikkalaiset mediat ovat kirjoittaneet Lappeenrannasta.

Ryanair ei sulje pois uusia reittejä

Lappeenrannan lentoasemasäätiö on asettanut lentokentän seuraavien 3—5 vuoden tavoitteeksi 200 000 vuotuista matkustajaa. Tänä vuonna matkustajia tulee olemaan noin 5 000.

Jos nyt varmistuneet lennot myytäisiin täyteen, matkustajamäärä lisääntyisi Joron laskelmien mukaan reilulla 20 000 paikalla.

— Merkittävää on se, että olemme päässeet Ryanairin kanssa yhteistyöhön. Olemme mukana, kun he miettivät uusia reittejään.

Ryanairin Lundshöjn mukaan Lappeenranta on yksi muiden joukossa tulevien reittien suunnittelussa.

— Olemme aina kiinnostuneita uusista reiteistä. Ne ovat kuitenkin riippuvaisia lentojen kysynnästä, käytettävissä olevien lentokonekapasiteetin määrästä ja sopivista lentokenttäsopimuksista.

Lundshöj ei sulje pois mahdollisuutta lentää Lappeenrannasta myös talvikaudella.

— Emme ole vielä viimeistelleen talven 2018 aikataulujamme.

Etelä-Saimaa ei tavoittanut torstaina Lentoasemasäätiön toimitusjohtajaa Olli Naukkarista kommentoimaan matkustajatavoitteiden täyttymistä.

Ryanair palaa Lappeenrantaan muutaman vuoden tauon jälkeen. Arkistokuva.

Lisää palveluita matkustajille

Lisääntyvät lennot tietävät lisääntyviä tuloja suurelta osin valtion tukien varassa toimivalle lentoasemalle. Joro ei halua avata tarkemmin yhden suuren lentokoneen käynnistä kertyviä tuloja, mutta ne koostuvat koneen kääntömaksusta ja matkustajien kentälle jättämistä rahoista. 

Tästä syystä onkin merkittävää, että Ryanair lentää Lappeenrantaan Boeing 737-800–koneilla, joihin mahtuu 189 matkustajaa.

— On tärkeää, että kyseessä on nimenomaan iso kone. Ryanairin keskimääräinen täyttöaste on 97 prosenttia. Se tarkoittaa kentälle sitä, että pyrimme rakentamaan sinne oheispalveluita.

Suunnitteluvaiheessa olevat oheispalvelut tarkoittaisivat Joron mukaan ravintolapalveluita ja matkamuistomyymälää ja myös kauppa tuotteille, joita venäläiset normaalisti ostavat.

— Noin suuren matkustajamäärän lisäksi sinne ei paljoa mahdu. Terminaalitila on suhteellisen pieni.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.