Itäradan suunnittelu pääsee alkuun ja Saimaan kanavan sulkujen pidentämiselle vihreää valoa—Jälkimmäisen rahoitukseen halutaan Euroopan unioni mukaan 

Kutilan kanavan rakentaminen voisi nytkähtää eteenpäin—Perustienpitoon luvassa 300 miljoonaa euroa, että korjausvelkaa saadaan vähennettyä ja sen kasvua jarrutettua

Mika Strandén

Rakennussuunnitelma Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä varten valmistuu tänä kesänä. Kuvassa Lezhevo-alus Mälkiän sulussa.
Rakennussuunnitelma Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä varten valmistuu tänä kesänä. Kuvassa Lezhevo-alus Mälkiän sulussa.

Uusi hallitusohjelma lupailee hyvää Etelä-Karjalan väylille. Itäradan suunnittelu pääsee alkuun, vaikka raiteita ei saada maahan vielä tällä vaalikaudella.

Myös Saimaan kanavan sulkujen pidentämiselle väläytettiin vihreää valoa.

Jälkimmäinen remontti toteutuu sillä ehdolla, että rahoitukseen osallistuu Euroopan unioni.

Kanavarahoista päässee osalliseksi Kutilan kanava, jota on vuosikymmenet haviteltu yhdistämään Pien-Saimaa ja Suur-Saimaa.

Kutilan rakentamista puoltaa nimenomaan mahdollisuus parantaa vedenlaatua Pien-Saimaalla. Kanava edistäisi lisäksi järvimatkailua.

Paljon puhuttu teiden huono kunto ei enää nykyisestään heikkene: Hallitusohjelmassa on varattu 300 miljoonan euron tasokorotus seuraaville 4 vuodelle niin, ettei korjausvelka kasvaisi.

Lappeenrannan lentokenttä saanee hakemuksesta oman vuosittaisen miljoonan euron tukensa.

Potti on korvamerkitty niille lentokentille, jotka toimivat valtiollisen Finavian ulkopuolella.

Yksityistiet voivat hakea valtion korjausavustuksia yhteensä 20 miljoonan euron vuosikassasta.

Kutilan kanavaa on suunniteltu näihin Saimaan maisemiin.
Kutilan kanavaa on suunniteltu näihin Saimaan maisemiin.

Rakennussuunnitelma valmis tänä kesänä

Saimaan kanavan sulkujen pidennys olisi toteutuessaan isoin rakennustyö sitten itse kanavan rakentamisen.

Tavoitteena on, että kanavan läpi pääsisi pitempiä laivoja ja sisävesiliikennettä voitaisiin kehittää.

Paperit ovat työpöydillä siinä mallissa, että rakennussuunnitelma valmistuu kesän aikana.

Sisävesiväyläyksikön päällikkö Tero Sikiö pitää kaikkien kahdeksan sulun pidennystä sinänsä selväpiirteisenä työnä. Vaikeus on teknisessä toteutuksessa.

Muutostyön jälkeen 82,5-metriset sulut venyisivät 93-metrisiksi. Työt tehtäisiin sulkujen yläportilla, joten sulut kasvaisivat Saimaan suuntaan.

Sikiön mukaan työmaa vaatisi kaksi talvea, jolloin kanavan liikennetauko alkaisi tavallista aikaisemmin ja päättyisi myöhemmin.

Tällä hetkellä hintalappu on arviolta 60 miljoonaa.

Kanavan työmaa olisi ehdoton hyöty Etelä-Karjalalle ja koko Itä-Suomelle sanovat kansanedustajat Ari Torniainen (kesk.), Jukka Kopra (Kok.), Suna Kymäläinen (sd.) ja Jani Mäkelä (ps.).

Kesäkuun aikana on luvassa lisäbudjetti tietyömaille, joita ei ollut vielä nimetty hallitusohjelmaan.

Ari Torniaisen mukaan ainakin jokin eteläkarjalainen tieosuus saattaa päästä osasille.

— Itse toivoisin, että valtatie 13 Myttiömäen kohdalla tulisi kuntoon. Sen pitäisi olla kärkihankkeena Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella (ely).

Rahoitusta kaipaisi myös Sipari— Pulsa-tieosuus.

Kutilan kanavasta Torniainen sanoo, että myös sen rahoituksessa kuntien ja Etelä-Karjalan liiton täytyy olla toimeliaita.

Ari Torniainen kuului päättyneellä vaalikaudella eduskunnan liikennevaliokuntaan.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut