Kävelypainotteiselle Lappeenrannan Valtakadulle ei ainakaan busseja – Marian aukion reunaa pitkin ajeltaneen vielä kesällä terasseista huolimatta

Seuraavaksi pistetään kuntoon Koulukatu, joka pysyy joukkoliikennekatuna.

Anu Kiljunen

Bussit eivät ainakaan mahdu Valtakadulle, linjasi valtuusto.
Bussit eivät ainakaan mahdu Valtakadulle, linjasi valtuusto.

Lappeenrannan Marian aukiolle tulevasta terassialueesta huolimatta ajoneuvoliikenne voi jatkua aukion reunassa ensi kesän.

– Terassialue on suunniteltu niin, että se voi toimia, on aukion laidassa liikennettä tai ei, kertoo asiantuntija Antti Tuomaala Wirma yrityspalveluista.

Marian aukion laitaa voi toistaiseksi ajaa ajoneuvoilla yhteen suuntaan liikennemerkkipäätöksen perusteella.

Valtakadun liikennöinti tulee seuraavan kerran tarkasteltavaksi keskustan kehittämissuunnitelmassa. Kaupunkikehityslautakunta ottaa kantaa suunnitelmaa kevään kuluessa.

Kävelypainotteiselle ei busseja

Kaupunginvaltuusto kuitenkin linjasi selvästi maanantaina, ettei ainakaan busseja voi tuoda korkeatasoiseksi ja kävelypainotteiseksi rakennetulle Valtakadulle.

Valtuutettu Paavo Alander (vihr.) pyysi aloitteessaan selvittämään, voisiko julkista liikennettä siirtää ahtaaksi koetulta Koulukadulta Valtakadulle. Itään eli vesitornille päin kulkevat bussit ehkä sopisivat väljän oloiselle Valtakadulle.

Valtuuston hyväksymässä vastineessa todetaan, että erityisesti Marian aukion kohdalla linja-autoliikenteen tuominen Valtakadulle edes yksisuuntaisena olisi ristiriidassa alueen tavoitteiden kanssa.

Yleiskaava ohjenuorana

Kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä selvittää, että keskustan kehittämissuunnitelmassa tarkennetaan Valtakadun asemaa.

– Tavoitteena on edelleen kehittää Valtakatua ydinkeskustassa voimassa olevan yleiskaavan mukaisesti kävelypainotteisena katuna, joka Marian aukion kohdalla liittyy saumattomasti aukiotilaan.

Pimiän mukaan tuosta ei kuitenkaan voi vielä päätellä, mitä liikennettä Marian aukion laitaan tai yleensäkään Valtakadulle ehdotetaan.

Yleiskaavassa Valtakatu on osoitettu kävelypainotteisena katuna kehitettäväksi alueeksi Snellmaninkadulta vesitornin läheiseen liikenneympyrään saakka. Marian aukio on osoitettu katuaukioksi tai toriksi.

Koulukatu kohenee seuraavaksi

Anu Kiljunen

Koulukatu pistetään seuraavaksi kuntoon. Koulukatu pysyy joukkoliikennekatuna.
Koulukatu pistetään seuraavaksi kuntoon. Koulukatu pysyy joukkoliikennekatuna.

Koulukatua taas kehitetään joukkoliikennekatuna. Joukkoliikenne onkin siirretty valtuuston vuonna 2013 tekemän päätöksen mukaisesti Koulukadulle.

Nyt rakentamisen painopiste on siirtymässä Koulukadun varrelle. Esimerkiksi Raatihuoneen ja City-korttelin uudisrakennukset muuttavat merkittävästi alueen luonnetta, arvioidaan vastineessa.

City-korttelin ja Raatihuoneen korttelin kohdalle on osoitettu riittävät katualue- ja pysäkkialuevaraukset.

Kadut ja ympäristö -vastuualue on käynnistämässä Koulukadun katusuunnittelua.

Kadusta saadaan vastuualueen mukaan toimiva sekä turvallinen kaikille käyttäjille.

Koulukadun saneeraus on tarkoitus käynnistää lähivuosina.

Valtuustoaloitteita myös pysäköinnistä

Jani Mäkelä (ps.) sekä muita perussuomalaisia esittävät valtuustoaloitteessaan, että kaupunki ottaisi käyttöön 30 minuutin maksuttomia pysäköintikiekollisia asiointipysäköintipaikkoja keskustaan.

Kaupungin tulee selvittää parhaat sijainnit tällaisille ja tuoda esitys päätettäväksi.

Henri Näivä (sd.) ja muita sosialidemokraatteja puolestaan esittävät aloitteessaan, että satama-alueen paikoitusta lisätään ja kehitetään.

Aloitteen mukaan satama-alueen matkailullinen kehittyminen vaatii, että paikoitus ja muut fasiliteetit ovat kunnossa.

Uusimmat uutiset