Näyttävä Cabaret aloittaa Rannion johtajakauden Lappeenrannan kaupunginteatterissa — Lauantain jälkeen nähdään, kiinnostaako se paikallista yleisöä

Lappeenrannan teatterisyksyn aloittaa maailmankuulu menestysmusikaali. Uusi teatterinjohtaja Iiris Rannio kertoo arvostavansa musikaaleja, joita suuri yleisökin toivoo usein näkevänsä.

Pictuner Oy Aki Loponen

Cabaret sijoittuu 1920-luvun Berliiniin Kit-Kat-klubin tunnelmiin.
Cabaret sijoittuu 1920-luvun Berliiniin Kit-Kat-klubin tunnelmiin.

Lappeenrantalainen Jaana Rantamäki saattaisi hyvinkin lähteä katsomaan Cabaret-musikaalia Lappeenrannan kaupunginteatteriin.

— Musikaali ei ole minulle entuudestaan tuttu, mutta Cabaret-nimi synnyttää positiivisen mielikuvan ja vie ajatukset menneisiin aikoihin, johonkin 1920-luvulle, Rantamäki kertoo.

Rantamäen työkaveri Sirpa Juhala on samaa mieltä, vaikka harmittelee käyvänsä teatterissa ani harvoin.

— Mutta kun olen käynyt, kokemus on ollut antoisa ja on pitänyt ihmetellä, miksei teatteriin tule lähdettyä useammin.

Broadway-musikaali Cabaret saa ensi-iltansa tulevana lauantaina. Etelä-Saimaan pienen katugallupin perusteella moni lappeenrantalainen ei tunne musikaalia entuudestaan, mutta se herättää myönteisiä ajatuksia.

Olen musiikkiluokkien ja musiikkiopiston kasvatti ja itsellenikin musiikki on yksi niistä asioista, jotka koskettavat syvimmin. — Iiris Rannio

Cabaret on musikaaliklassikko, joka pyörii jatkuvasti eri teattereiden ohjelmistossa. Tänä syksynä se nähdään Lappeenrannan lisäksi Kuopiossa ja Rovaniemellä. Teatterinjohtaja ja esityksen ohjaaja Iiris Rannio uskoo tähän olevan monta syytä.

— Ensinnäkin se on niin hyvä teos. Musiikki on monipuolista ja roolihahmot ovat moniulotteisia, mikä ei ole musikaalien kohdalla itsestäänselvyys.

Cabaret sijoittuu 1920—1930-luvun vaihteen Berliiniin. Iloinen ja vapaamielinen vuosikymmen alkaa saada tummempia sävyjä, kun talouskriisi koettelee ja kansallismielinen ääriliike alkaa nostaa päätään.

— Kyllähän se teema on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen. Itse olen historian harrastaja ja muistan pohtineeni jo teininä, miten tuo kaikki pääsi tapahtumaan. Miksi kukaan ei sanonut ajoissa seis?

Musikaalista nauttiakseen ei tarvitse kuitenkaan tuntea historiaa tai valmistautua kyntämään synkissä vesissä. Rannion mukaan tarjolla on monipuolinen viihde-elämys, sillä musiikin lisäksi tiedossa on tanssia ja visuaalista näyttävyyttä niin lavastuksessa, puvustuksessa kuin valosuunnittelussa.

Lappeenrannan kaupunginteatterista löytyy niin paljon lauluosaamista, että pääroolit on pystytty täyttämään teatterin omilla näyttelijöillä. Cabaret’n päätähden Sally Bowlesin roolissa nähdään Sanna Kemppainen.

Minna Mänttäri

Iiris Rannio ohjasi itse johtajakautensa ensimmäisen ensi-illan.
Iiris Rannio ohjasi itse johtajakautensa ensimmäisen ensi-illan.

Musikaali on teatterin laji, jota suuri yleisö usein toivoo näkevänsä kaikkein mieluiten. Teatterin tekijät eivät kuitenkaan itse ole aina pitäneet musikaaleja suuressa arvossa, koska niitä on pidetty enemmän viihteenä kuin taiteena. Teatterinjohtaja Iiris Rannio ei ajattele näin.

— Pidän musiikkiteatterista tosi paljon. Olen musiikkiluokkien ja musiikkiopiston kasvatti ja itsellenikin musiikki on yksi niistä asioista, jotka koskettavat syvimmin.

Musikaalin valitseminen teatteriohjelmistoon täytyy kuitenkin harkita tarkkaan. Koska musikaalissa tärkeässä roolissa on elävä musiikki, sitä soittamaan on palkattava ammattimuusikoita. Tämä taas maksaa. Cabaret’ssa musiikista vastaa kuusihenkinen orkesteri kapellimestari ja pianisti Jani Polan johdolla.

Iiris Rannion ohjaama Cabaret avaa teatterin syyskauden ja samalla myös Rannion johtajakauden. Ohjelmisto täydentyy lokakuun alussa, jolloin pienellä näyttämöllä tulee ensi-iltaan Miika Nousiaisen romaaniin pohjautuva Maaninkavaara. Myöhemmin lokakuussa suurella näyttämöllä nähdään farssi Verkossa.

Lapsille teatteritarjontaa on tiedossa ensi vuoden alussa, jolloin kirjailija Timo Parvelan luomat hahmot, koira- ja kissakaverukset Maukka ja Väykkä, nähdään Lappeenrannassa ensimmäistä kertaa teatterisovituksena. Kevään muu ohjelmisto julkistetaan pian.

Rannio haluaa pitää ohjelmiston monipuolisena niin yleisön kuin teatterin tekijöiden näkökulmasta. Ohjelmistosta on löydyttävä tarpeeksi kepeitä ja suurta yleisöä kiinnostavia teoksia, mutta ei kuitenkaan taiteellisesti hampaatonta ja lammasmaista teatteria niin, että tekijöiden on vaikea säilyttää kipinä.

— Ohjelmiston rakentaminen on vähän sellaista arjen ja unelmien rajamaastossa törmäilyä, Rannio sanoo.

Teatterin alakerrassa Iso-Kristiinassa Elli Väyrynen ystävineen ei ollut kuullut kaupunginteatterin tulevasta ensi-illasta, mutta tarkasteli mainoslehtistä avoimin mielin.

— Mieluiten menen katsomaan teatteria, joka on hauskaa ja iloista. Cabaret voisi hyvinkin olla katsomisen arvoinen. Ehkä lähdemme yhdessä naisporukalla, Väyrynen miettii.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut