Svetogorskin bensanjakelun sopimuksesta odotetaan uusia neuvotteluja elokuussa – Viipurin ja Svetogorskin väliset laajat tietyöt ovat myös vaikuttaneet tankkauskuvioihin Venäjällä

Svetogorskin ja Papulan asemien lisäksi niin sanottu öljymäen asema siirtyi Nordlinen jakeluun viime vuoden aikana.

Hannu Ojala

Vuosi sitten Svetogorskissa kaksi polttoaineen jakeluasemaa oli kaksi kuukautta suljettuna kesällä. Jakelusopimuksen jatkamisesta odotetaan uusia neuvotteluaj elokuussa.
Vuosi sitten Svetogorskissa kaksi polttoaineen jakeluasemaa oli kaksi kuukautta suljettuna kesällä. Jakelusopimuksen jatkamisesta odotetaan uusia neuvotteluaj elokuussa.

Suomalaisten tankkausreissuja Svetogorskiin sekoitti viime kesänä parin kuukaudeksi se, että VTK-asemaketju sulki polttoaineen jakeluasemia kaupungissa.

Viime elokuussa asemien toimintaa ryhtyi jatkamaan vuokralaisena polttoaineiden tukkumyyntiä harjoittavan Baltopin tytäryhtiö Nordline. Uuden toimijan suomalaisena kumppanina jatkoi Beoscan.

Uusi polttoainejakelija avasi viime elokuussa pari kuukautta suljettuina olleita mittarikenttiä VTK:n Svetogorskin kahdella jakeluasemalla sekä yhdellä asemalla Viipurin Papulassa.

Beoscanin toimitusjohtaja Vesa Kaukonen sanoo, että Svetogorskissa ja Viipurissa polttoaineen jakelu ja myynti on sujunut viime kesän jälkeen normaalisti. Kun vuosi vuokrasopimuksesta tulee täyteen, neuvotellaan jatkosta.

— Odotan, että elokuussa tulee yhteydenotto Venäjältä, sanoo Kaukonen.

Öljymäen asema avattiin joulukuussa

Svetogorskin ja Papulan asemien lisäksi Nordlinen jakelun piiriin tuli viime joulukuussa Nuijamaan ja Viipurin välillä oleva suomalaisille hyvin tuttu niin sanottu öljymäen asema.

— Helmikuussa venäläiset jo kysyivät, mikseivät siellä myyntiluvut nouse. Sanoin, että ottaa aikansa, ennen kuin ihmiset oppivat tietämään, mistä saa hyvälaatuista polttoainetta, Kaukonen muistuttaa.

Vesa Kaukonen arvioi viime kesänä , että enimmillään Svetogorskin uudelleen avautuneilta jakeluasemilta myytiin päivittäin yli 30 000 litraa polttoaneita.

Asemien sulkeuduttua raskaan liikenteen tankkaukset siirtyivät Viipurin ja Pietarin välillä oleville asemille ja suomalaisten tankkaukset vähenivät merkittävästi.

Svetogorskin ja Viipurin välillä menee tunteja

Tänä kesänä tankkauskuvioihin rajan lähellä Venäjän puolella ovat vaikuttaneet tietyöt, jotka ovat kesän mittaan hidastaneet matkaa Viipurin ja Svetogorskin välillä. Autoilijoilta on pahimmillaan kulunut 3—4 tuntia aikaa aikaa kahden kaupungin välillä.

Svetogorskissa jakeluyhtiönä toimivan Nordlinen omistajayhtiö Baltopin kotipaikka on Pietari, ja se hankkii jakeluasemilleen polttoaineen Nesteen terminaalista.

Neste myi aiemmin kesällä kaikki Venäjän jakeluasemansa venäläiselle Tatneft-yhtiölle.

— Vaikka asemat toimivatkin vielä viisi vuotta Nesteen brändin alla, niin polttoaine niihin tulee jatkossa Tatarstanista, Kaukonen ennakoi.

Vesa Kaukosen johtaman Beoscanin rooli asiassa on se, että tankkaukset venäläisten yhteistyökumppaneiden asemilla voidaan hoitaa Beoscanin luottokortilla, jota on myyty Suomessa jo 25 vuotta.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset