Etelä-Karjalan maakuntajohtaja pitää rahanpesuepäilyyn liittyvää Venäjän Karjalan yksityistä moottoritiehanketta tarpeettomana: ”Sama kuin rakennettaisiin maksullinen moottoritie Kuutostien viereen”

Matti Viialaisen mukaan Äänisen moottoritiehanketta on pidetty epäilyttävänä alusta lähtien.

Mika Strandén

Matti Viialaisen mukaan Venäjän Karjalan tiehanke on ollut epärealistinen alusta lähtien.
Matti Viialaisen mukaan Venäjän Karjalan tiehanke on ollut epärealistinen alusta lähtien.

Helsingin käräjäoikeus antaa tiistaina tuomion ennätyksellisen suuressa rahanpesutapauksessa, jossa kahta virolaismiestä epäillään Venäjän Karjalan tiehankkeeseen tarkoitetun rahan kierrättämisestä suomalaisfirman kautta. Miesten epäillään pesseen rahaa noin 135 miljoonan euroa.

Tapaus ei tule yllätyksenä Etelä-Karjalan maakuntajohtajalle Matti Viialaiselle.

— Kyseessä on ollut fiktiivinen hanke ja puhallus, jolle on naureskeltu jo useampi vuosi, Viialainen toteaa.

Jo vuonna 2013 Viialainen kommentoi Etelä-Saimaalle, että Äänisen moottoritie -hanke on ”vauhdikas” ja että tien maksullisuus kuulostaa vieraalta.

Viialaisen mukaan Äänisen moottoritien hanke on ollut alusta asti ”tarpeeton ja järjetön”. Esimerkiksi Pietarista Hiitolaan sekä Sortavalasta Petroskoihin on jo valmiina hyväkuntoinen tie.

— Olisi sama kuin rakennettaisiin maksullinen moottoritie Kuutostien viereen, Viialainen nauraa.

Parikkalan rajanylityspaikka rikostapauksen ulkopuolella

Viialainen painottaa, että epäiltyjen rikollisten tiehanke on eri asia kuin olemassa olevat tiehankkeet Venäjän puolella. Viime vuosina Venäjällä on kunnostettu esimerkiksi Lahdenpohja—Pietari-välistä tietä sekä Sortavala—Petroskoi-välistä A121-tietä.

— Venäjällä on valtion tieverkko niin kuin meilläkin, ei siellä edes rakenneta mitään yksityisiä moottoriteitä ainakaan raja-alueilla, Viialainen huomauttaa.

Rahanpesuepäilyllä ei myöskään ole Viialaisen mukaan vaikutusta Parikkalan rajanylityspaikan tulevaisuuteen. Suomen hallitus päätti syyskuussa, että rajanylityspaikka avataan kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024. Sen on odotettu piristävän esimerkiksi Etelä-Karjalan teollisuutta ja matkailua.

— Parikkalan rajanylityspaikan avaaminen on ollut todellinen hanke Venäjän ja Suomen ulkoministeriön välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä rahanpesuhankkeen kanssa, eikä rikollinen hanke vaikuta rajanylityspaikan tulevaisuuteen, Viialainen linjaa.

Juttua päivitetty 8.10.2019 kello 14:27. Lisätty Viialaiselta kommentteja; kello 17:07: Lisätty Viialaisen täsmennys, että yksityisiä moottoriteitä ei rakenneta ainakaan raja-alueilla; kello 20:26 muokattu otsikkoon, että kyse on rahanpesuepäilyyn liittyvästä, yksityisestä moottoritiehankeesta.

Kommentoidut