Ultimatemarket jatkaa uuden yrityksen nimissä — kuluttajavirasto varoittaa ennakkomaksuista

Juha Rika

Ultimatemarket jatkaa uuden yrityksen nimissä — kuluttajavirasto varoittaa ennakkomaksuista

Syksyllä konkurssiin menneen Ultimatemarket.comin toiminta jatkuu. Nimi on entinen, mutta toimintaa pyörittävä yritys uusi. Uuden yhtiön taustalla toimii samoja vastuuhenkilöitä kuin konkurssiin menneessä yhtiössä.

Ultimatemarket on myynyt vuosien ajan verkkokaupastaan edullisia grillikotia, ilmalämpöpumppuja, takkoja ja piharakennuksia. Toimintaa pyörittäneen Innoros Oy:n marraskuisen konkurssin jäljiltä jopa sadat yhtiölle ennakkomaksuja suorittaneet asiakkaat ovat jääneet ilman tilaamiaan tavaroita.

Jo ennen konkurssia kuluttajaviranomaiset olivat saaneet yhtiön toiminnasta poikkeuksellisen paljon yhteydenottoja. Talouselämä-lehti kertoi 2014 yhtiöstä tehdyn kymmeniä valituksia, jotka koskivat esimerkiksi toimitusten viivästymisiä ja tuotteiden vikoja.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo, että virasto seuraa aktiivisesti uuden Ultimatemarketin toimintaa.

— Seuraamme, mihin suuntaan yrityksen markkinointi ja sopimusehdot lähtevät menemään sekä minkälaista kuluttajapalautetta yhtiöstä lähtee tulemaan meille tai maistraattien kuluttajaneuvojille.

Hakamäki kertoo, että viranomaisten suurin huoli Innosrosin osalta liittyi tuotteista perittyihin suuriin ennakkomaksuihin. Myös uuden yhtiön kohdalla tilanne on sama.

— Päällimmäisin huoli on, kääntyykö yrityksen toiminta siihen, että maksuja peritään ennakkoon ja jos peritään, onko yrittäjä asettanut ennakkomaksun turvaavan vakuuden.

Lain mukaan vakuus pitää asettaa esimerkiksi grillikodissa tai talopaketeissa. Takkojen ja lämpöpumppujen osalta vakuutta ei tarvita.

Tilitarkastajan lausunnon mukaan Innorosin rahoitus perustui pitkälti juuri asiakkaiden ennakkomaksuihin. Omia varoja ei ollut lainkaan: vuoden 2013 tilinpäätöksessä yhtiön oma pääoma oli lähes kaksi miljoonaa euroa miinuksella.

Ultimatemarket toimintaa pyörittää nyt Suomen Takkateollisuus Oy. Viimeisten julkisten vuoden 2013 tilinpäätöstietojen mukaan myös tämän yhtiön oma pääomat ovat pakkasella eli rahoitusasema ei näytä vahvalta.

Hakamäki muistuttaa, että ennakkomaksaminen on aina tietynlainen riski kuluttajalle. Lähtökohta on, että kuluttaja maksaa vasta silloin kun saa tuotteen.

Timo Laitakari

Timo Laitakari

Luetuimmat

Kommentoidut