Eksote opastaa tähystyspotilaita mobiilisovelluksella, aikataulut ja yhteyden henkilökuntaan saa suoraan omasta puhelimesta: "Epätietoisuus hälvenee"

Sovelluksen ohjeita seuraamalla saa kaiken tarvittavan tiedon juuri oikeaan aikaan. Tähystykseen tulevia askarruttavat ruokavalio ja tähystyksen mahdollisesti aiheuttama kipu.

Lukas Pearsall

Älypuhelimeen saatavilla oleva sovellus auttaa ennen tähystystä. Kuvituskuva.
Älypuhelimeen saatavilla oleva sovellus auttaa ennen tähystystä. Kuvituskuva.

Vatsa- ja suolistosairauksien tähystyspotilaat voivat varautua toimenpiteeseen Eksotessa (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri) myös uuden mobiilisovelluksen avulla.

Sovellukseen luodaan potilaalle aikataulutettu hoitopolku, jota seuraamalla saa kaiken tarvittavan tiedon juuri oikeaan aikaan. Saatavilla on muun muassa toimenpiteen ajankohta ja se, missä vaiheessa ja miten vatsalaukkua ja suolistoa pitää alkaa tyhjentää tähystystä varten.

Palvelupäällikkö Merja Lampinen ja toimintayksikön esimies Tuija Nurmi-Kalpio uskovat, että mobiilisovellus auttaa noin 3 800 hengen vuosittaista potilasjoukkoa.

— He pääsevät osalliseksi omasta hoidostaan, ja epätietoisuus hälvenee. Yleisimmät kysymykset koskevat juuri tyhjennyksen ruokavaliota ja sitä, aiheuttaako tähystys kipua. Vastaukset saa viikon jokaisena päivänä ympäri vuorokauden.

Hoidonohjausjärjestelmä -sovelluksen kautta potilas voi myös olla yhteydessä hoitohenkilökuntaan ja vastavuoroon. Potilaan täyttämät lomakkeet ovat poliklinikan päässä luettavissa, ja voidaan seurata, miten potilaat lukevat ja kuittaavat hoidon osalta tärkeitä asioita.

Eksoten kannalta hyöty on siinä, että potilaiden tarve soittaa poliklinikalle ennen tähystystä vähenee selvästi.

Merja Lampinen lisää, että tarvittavan tiedon saa edelleen entiseen tapaan, jos ei käytössä ole älypuhelinta tai verkkoselainta.

— Kukaan ei jää hoidon ulkopuolelle tai tulematta tutkimukseen, vaikka osaaminen ei riittäisi mobiilisovelluksen omaksumiseen.

Polikliiniset tähystykset ovat Merja Lampisen ja Tuija Nurmi-Kalpion mielestä sopivia toimenpiteitä kokeilla mobiilisovellusta. Tähystykset vaativat esivalmisteluja kotona, mutta potilas pääsee sairaalasta pois vielä samana päivänä.

Toisaalta tähystyksiä tehdään usein työikäisille ja kaikenkaikkiaan hyvin eri-ikäisille ihmisille.

Saadut kokemukset ovat apuna, kun Eksotessa mietitään, millaisia muita sovelluksia olisi mahdollisuus hyödyntää.

— Palvelu olisi saatavissa muillekin toimenpiteisiin tuleville potilaille, kuten päiväkirurgisiin korva-, nenä- ja kurkkusairauksien toimenpiteisiin.

Merja Lampinen arvioi, että mobiilisovelluksen käyttökokemukset ja vaikuttavuus ovat tarkemmin selvillä noin vuoden kuluttua.

Luetuimmat