Venäläisoikeus vapautti Jarmo Ahosen risteilyaluksen takavarikosta ja 100 000 euron takuusumma kuitattiin 20 euron sakolla — Torstaina yrittäjä sahaa Charlotten irti Viipurin jäistä

Oikeus poisti matkustaja-aluksen kesäkuun puolivälistä jatkuneen takavarikon. Alus on vapaa poistumaan Viipurista, mutta omistajan oikeudenkäynnit jatkuvat helmikuussa.

Charlotte kuvattuna kotisatamassaan Klamilassa. Viime kesäkuun puolivälistä alus on maannut Viipurissa takavarikossa.
Charlotte kuvattuna kotisatamassaan Klamilassa. Viime kesäkuun puolivälistä alus on maannut Viipurissa takavarikossa.

Viipurin tullin viime vuoden kesäkuun puolivälissä Viipuriin pysäyttämä haminalaisyrityksen Charlotte -alus vapautui takavarikosta yllättäen tiistaina.

Oikeus päätti takavarikon purkamisesta samalla, kun se määräsi East Islandin omistajalle, toimitusjohtaja Jarmo Ahoselle 20 euron sakon.

Ahonen sai tiedon takavarikon päättymisestä ja sakosta asianajajaltaan, sillä itse hän ei ollut oikeudessa läsnä. Oikeutta on aluksen tiimoilta yritetty käydä Viipurissa aikaisemmin jo useampaan otteeseen, mutta aina oikeudenkäynti on erinäisistä syistä keskeytynyt.

Ahonen sanoo yllättyneensä oikeuden päätöksestä. Hän toteaa, ettei osaa kuin arvailla syitä äkkikäännökseen.

— Olen ihan kiertoteitä kuullut, että joku olisi ehkä painostanut ratkaisun saamista, mutta tätähän ei voi varmistaa.

Oikeudenkäynnit jatkuvat

Ahosen mukaan loppua oikeudenkäynneille ei tiistaisen päätöksen jälkeenkään kuitenkaan ole näkyvissä.

— Rikosoikeudellinen oikeudenkäynti minua kohtaan jatkuu helmikuun 13. päivänä. Siinä minua käsittääkseni syytetään kabotaasimääräysten rikkomisesta. Sakkoja siitä voi olla luvassa, vaikka säännöksiä ei kylläkään ole rikottu.

Charlotte -alukselle määrättiin alkuvaiheessa 100 000 euron suuruinen takuusumma, joka suli prosessin aikana 36 000 euroon. Takuusumma kuittaantuu nyt pois 20 euron sakon maksamalla. Ahonen sanoo maksavansa sakon.

Suuria vaikeuksia Ahonen povaa aluksen saamisessa jäiden keskellä Suomen puolelle.

— Siellä on satamahinaaja, jonka päällikön kanssa saan ehkä sovittua avustuksen. Uuraassa on myös kalustoa. Torstaina menen paikanpäälle sahaamaan aluksen irti jäistä ja selvittämään tilannetta, Ahonen sanoo.

Hänen mukaansa aluksen runko ei sovellu jäissä liikkumiseen, joten se asettaa Suomeen palaamiselle omat haasteensa.

Korvausvaatimus Viipurin tullille

Ahonen aikoo vaatia Viipurin tullilta korvauksia kustannuksista, joita aluksen siirtämisestä Suomeen aiheutuu. Ahonen kuitenkin sanoo suhtautuvansa korvausten saamiseen varsin epäilevästi. Hän harmittelee sitä, että takavarikko lopetettiin vasta nyt.

— Kuukausi aikaisemmin kun olisi saatu lähtölupa, olisi jäätilanne ollut toinen.

Charlotten kotisatama on Klamila Virolahdella. Aluksen saaminen Klamilan satamaan lopputalveksi on Ahosen mukaan hyvin epätodennäköistä.

— Kunhan saan sen ensin Suomeen, niin mietitään sitten mihin mennään.

Kaikki alkoi kesäristeilystä

Ahosen piina alkoi, kun hän kuljetti kesällä suomalaisen matkailijaryhmän bussillaan Viipuriin ja jatkoi sieltä Charlotte -aluksella ryhmän kanssa risteilylle.

Risteilyn päätteeksi Venäjän tulli pysäytti aluksen ja takavarikoi sen Viipuriin.

hosta syytettiin aluksi luvattomasta alkoholin myynnistä risteilyn aikana, hallintorikkomuksesta ja luvattomasta risteilyliikenteen harjoittamisesta Venäjällä eli kabotaasiliikenteestä. Myöhemmin alkoholin myyntiä koskevista syytteistä luovuttiin.