Uusi yrittäjä lupaa hintakilpailua Lappeenrannan taksitolpille, Taksi Saimaa huolissaan harmaasta taloudesta

Uusi taksilaki vapauttaa kilpailun heinäkuussa. Kajon voitti jo tarjouskilvan vammaispalveluista ja aikoo tulla vahvemmin mukaan myös muihin kyyteihin.

Kai Skyttä



Espoolainen Kajon uskoo uuden taksilain tuovan
hintakilpailua myös Lappeenrantaan. Taksi Saimaan toimitusjohtaja on huolissaan
harmaan talouden lisääntymisestä.
Espoolainen Kajon uskoo uuden taksilain tuovan hintakilpailua myös Lappeenrantaan. Taksi Saimaan toimitusjohtaja on huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä.

Taksilain muutokset näkyvät pian Etelä-Karjalassa.
Kun alan kilpailu heinäkuun alussa vapautuu, Lappeenrannassa uusien yritysten ja autojen määrä kasvaa. Espoolainen Kajon tulee Lappeenrantaan kymmenien autojen voimalla.

Kajon voitti jo Eksoten vammaispalvelukuljetusten kilpailutuksen. Heinäkuussa yritys laajentaa myös muuhun taksitoimintaan ja arvelee työllistävänsä Lappeenrannassa jopa 50 kuljettajaa.

Kilpailutilanteen taustalla on uusi lainsäädäntö, jonka mukaan taksilupien eli käytännössä autojen määrää ei rajoiteta.

"Monopoli purkautuu ja syntyy uusi tilanne"


Kajonilla on kovan kilpailijan maine. Yhtiö on päässyt alhaisilla tarjoushinnoilla kiinni julkisiin hankintoihin ja yhtiö tekee jo nyt muun muassa koulukyytejä Etelä-Karjalassa.

Maakuntien taksiyrittäjät eri puolilla Suomea ovat kokeneet kilpailutilanteen aggressiiviseksi. Yhtiön operatiivinen johtaja Tapani Eronen ei mainetta hätkähdä, vaan lupaa kilpailua myös Lappeenrantaan.

— Monopoli purkautuu ja syntyy uusi tilanne. Meillä on paljon autoja ja kalustoon on investoitu. Omistajilla on kova kasvutavoite, joten kyllä kilpailua syntyy.

Kajon kertoo tilanneensa Saksasta 180 uutta leasingautoa taksiajoihin. Painopiste yhtiöllä on silti jatkossakin pääkaupunkiseudulla Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

— Kun autoja tulee lisää, syntyy varmasti hintakilpailua. Asiakkaille näkyvät hinnat laskevat, mutta eivät romahda.

Taksi Saimaa kilpailee laadulla

Taksi Saimaan toimitusjohtaja Juha Simpura sanoo, että mullistuksia hintoihin ei voi autoilijoiden kustannusten vuoksi tulla.

— Ei kilpailu välttämättä huono asia ole, kunhan me pidämme oman pesän kunnossa. On huolehdittava omasta brändistä ja luotettava siihen. Hintakilpailuun emme voi lähteä. Todennäköisesti menemme laatu ja toimintavarmuus edellä.

Kilpailua enemmän Simpuraa huolettaa se, että harmaa talous saa uudistuksen myötä tilaa alalla.

— Ajoon tulee ilman taksamittaria kulkevia autoja. Se helpottaa verojen kiertämistä ja sitä kautta joku voi painaa hintoja alas paljonkin.

Kajonista tutkintapyyntö Espoossa

Kajon aloittaa Eksoten vammaispalvelukyydit kesäkuussa. Yhtiöllä ei ole vielä täyttä käsitystä kyytien määrästä.

— En usko, että kaikki kyydit päätyvät yhdelle yrittäjälle, vaan ajoja tasataan vapaina oleville autoille. Toisaalta meillä vapautuu kalustoa Espoon koulukyydeistä kesäkuussa, joten resursseja meilläkin on.

Kajonin virheet koulukyydeissä ja erityislasten kohtelussa ovat parhaillaan poliisin tutkinnassa Espoossa. Espoon kaupunki jätti tutkintapyynnön poliisille viime joulukuussa. Tutkinta on yhä kesken. Kajon ja Espoon kaupunki ovat yhdessä sopineet kyytien jakamisesta myös muille yrittäjille eikä sen jälkeen ongelmia ei ole ollut.

Hinta pitää kertoa etukäteen

Taksin käyttö muuttuu heinäkuun alussa, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan.

Suurin muutos asiakkaille on hinnoittelun vapautuminen. Jatkossa matkustajalle pitää kertoa selkeästi etukäteen kyydin hinta tai hinnan määräytymisperuste.
Yli sata euroa maksavien kyytien kohdalla hinta pitää sopia asiakkaiden kanssa etukäteen.

— Heinäkuussa taksimatkan enimmäishintoja ei enää säädellä, vaan yritys saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen taksimatkan hinnasta matkasta sopiessaan, painottaa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Sillanpään sanoo, että yksi uuden lain lähtökohta on, että kaikkein kalliimmat matkat eivät tule yllätyksenä asiakkaalle.

— Olemmekin antaneet määräyksen taksimatkan kokonaishinnasta eli jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.

Aamuyöstä voi olla vaikea sopia asiakkaan kanssa

Taksi Saimaan toimitusjohtaja Juha Simpura sanoo, että tämä voi tuoda tulessaan myös ongelmia.

— Esimerkiksi aamuyöstä voi olla sellaisia kyydittäviä, joiden kanssa sopiminen on mahdotonta.

Nykyään taksitolpilla tai muilla taksiasemilla on vallitsevana käytäntönä, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi. Jatkossa taksien erilaiset hinnoitteluperusteet vaikuttavat myös tähän käytäntöön ja asiakas saa vapaasti valita, minkä taksin haluaa ottaa.

Heinäkuusta alkaen taksitolpalla voikin päättää vapaasti painottaako valinnassaan hintaa, autoa tai palvelutarjontaa.

Taksimatkan hinta

Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen palveluiden mukaan.

Laki edellyttää, että hintatiedot ovat selkeästi nähtävillä esimerkiksi silloin, kun taksi otetaan tolpalta tai muulta taksiasemalta.

Taksihinnaston olisi hyvä olla helposti luettavissa taksin ulkopuolelta digitaaliselta näytöltä tai vaikkapa tarralta.

Trafi suosittelee visuaalisesti ja sisällöllisesti yhteneväisiä hinnastoja helpottamaan sujuvuutta uudessa tilanteessa.