Mitä, jos se olisikin Saimaan lentokenttä? – Demarien Henri Näivä heitti ilmoille ajatuksen lentokentän nimenvaihdoksesta

Valtuusto kyseli myös lentokentän nettotulojen perään.

Mika Strandén

Lappeenrannan valtuusto keskusteli jälleen Lappeenrannan lentokentästä ja lentoliikenteen kannattavuudesta. Markku Papinniemi (ps.) kaipasi parempaa tietoa kentän nettotuloista Lappeenrannan kaupungille.
Lappeenrannan valtuusto keskusteli jälleen Lappeenrannan lentokentästä ja lentoliikenteen kannattavuudesta. Markku Papinniemi (ps.) kaipasi parempaa tietoa kentän nettotuloista Lappeenrannan kaupungille.

Lappeenrannan päättäjät ovat viimeisen parin vuoden aikana puhuneet paljon lentokentästä, sen toiminnan tukemisesta ja ylipäänsä olemassaolosta.

Maanantaina valtuuston keskustelu lentokentän ympärillä liiteli pitkään samojen tuttujen ilmakuoppien kautta eteenpäin, ennen kuin SDP:n Henri Näivä veti keskustelusta omat johtopäätöksensä.

– Heitän tässä ilmaan kysymyksen, pitäisikö Lappeenrannan lentokentän nimi olla Saimaan lentokenttä. Saimaa tunnetaan Lappeenrantaa paremmin, Näivä sanoi.

Ennen Näivän ehdotusta valtuusto keskusteli muun muassa kentän talous- ja matkustajaluvuista sekä markkinoinnista. Tuolloin myös Lappeenrannan tunnettuus Keski-Euroopassa nousi esiin.

Päätöksiä valtuusto ei tuoreeltaan tehnyt, mutta valtuuston yllättänyt kysymys keräsi niin paljon myönteistä hyminää ympärilleen, että heittoon saatetaan vielä palata.

Mitkä ovat kentän nettotulot?

Lentokentästä ei tiistaina tehty päätöksiä.

Valtuutetut saivat kauan kaipaamansa lentokentän liiketoimintasuunnitelman tiedokseen.

Perussuomalaisten Markku Papinniemi tiivisti puheenvuorossaan valtuustoa häiritsevän asian.

– Kaipaamme enemmän todellista tietoa lentokentän toimintaan liittyvistä laskelmista. Mitkä ovat kentän todelliset nettotulot?

Lisäksi vihreissä vaadittiin parempaa tietoa Keski-Euroopasta saapuvien lentojen kansallisuuksista.

– Ennusteet on nyt annettu. Jatkossa on seurattava, miten talous etenee. Miten varmistamme, että saamme oikeaa tietoa, kyseli Virpi Junttila (vihr.).

Uutta tietoa vielä talven aikana

Lentokenttäsäätiön hallituksen puheenjohtaja Heikki Järvenpää muistutti kansainvälisen lentoliikenteen realiteeteista toteamalla, että noin miljoonalla matkustajalla kansainvälinen kenttä voidaan saada kannattavaksi.

Hän valoi silti uskoa. Lappeenranta tavoittelee tänä vuonna noin 150 000 matkustajaa.

– Meillä kevyempi kulurakenne ja uskomme, että voimme onnistua.

Säätiön toimitusjohtaja Markus Lankinen sanoi, että liiketoimintasuunnitelman viipyminen johtui valtiontukipäätöksen viipymisestä ja noin 200 000 euroa odotettua pienemmästä tukisummasta. Lisäksi vuonna 2020 rahoittamaan tulevat muut Etelä-Karjalan kunnat tekivät omia päätöksiään vasta joulukuussa.

Uutta tietoa aluetaloudellisista vaikutuksista on luvassa helmi-maaliskuun vaihteessa uuden rajatutkimuksen julkistuksen yhteydessä.

Vastaa kyselyy. Pääset kyselyyn täältä:

https://app.ex.co/stories/johannesn11/kumpi-on-parempi-nimi-lentokent-lle-

Päivitetty 28.1. kello 9.05: Lisätty kysely lentokentän nimestä.

Luetuimmat