Ovako aloitti Imatralla yt-neuvottelut: Brexit syö teräksen kysyntää, lomautuksia suunnitteilla

Yt-neuvottelukutsu lähti kaikille henkilöstöryhmille. Aikaisintaan lomautukset alkavat toukokuussa.

Hannu Ojala

Imatran terästehtaalla aloitetettiin yt-neuvottelut.
Imatran terästehtaalla aloitetettiin yt-neuvottelut.

Ovako aloitti Imatran terästehtaalla maanantaina yt-neuvottelut henkilöstön lomautuksista.

Syynä on teräksen kysynnän väheneminen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, etenkin tärkeimmällä markkina-alueella Saksassa ja Britanniassa, kertoo henkilöstö- ja viestintäjohtaja Klaus Enwald.

Taustalla kummittelee Brexit eli brittien ero EU:sta, ja sen moninaiset vaikutukset autoteollisuuteen, tulleihin ja kaupankäyntiin.

— Kysyntä on hiipunut Euroopassa, mutta Pohjoismaat vetävät hyvin. Markkina-alueilla on siis eroja. Neuvottelujen käynnistämisellä haluamme varautua tilanteeseen, jossa tilapäinen häiriö jatkuu, Enwald kertoo.

Enwald arvioi, että haitallisinta Imatran terästehtaalle olisi sopimukseton Brexit tullimuureineen.

— Ei varmaan kukaan pysty sanomaan, mikä on pahin skenaario. Toivoisin että ero olisi jollain lailla hallittu ja markkina elpyisi mahdollisimman pian.

Parin viikon neuvottelut

Imatran terästehtaalla työskentelee runsaat 600 henkeä.

Yt-neuvottelukutsun ovat saaneet kaikki henkilöstöryhmät. Neuvottelut koskevat alle 90 päivän mittaisia lomautuksia, joiden piirissä on yli kymmenen henkeä. Tavoitteena on sopeuttaa tuotanto vastaamaan laskenutta kysyntää.

Lomautusten kesto, laajuus ja kohdentuminen eri henkilöstöryhmien kesken täsmentyvät neuvottelujen aikana.

— Neuvottelut vievät suunnilleen pari viikkoa. Mahdollinen lomautus voisi alkaa aikaisintaan toukokuun alussa, Enwald sanoo.

Neljästä kolmeen vuoroon

Tehtaalla on käynnistetty muitakin toimenpiteitä kysynnän notkahdettua.

Tietyillä linjoilla siirryttiin neljästä vuorosta kolmeen vuoroon, Enwald kertoo.

— Ylimääräiselle väelle järjestetään koulutuksia. Näin voidaan hyödyntää tilannetta molemmin puolin.

Kommentoidut