”Karsimiset pitkälti tehty, pakko ryhtyä kehittämään” — Lappeenrannan paikallisliikenteeseen menee satoja tuhansia euroja liikaa, mutta heinäkuun seisokkikaan ei houkuta

Paikallisliikenne on osa kadut ja ympäristö -vastuualuetta, jossa käydään parhaillaan yt-neuvotteluja.

Minna Mänttäri

Lappeenrannan kaupunginhallitus käsittelee maanantaina vihreiden valtuustoaloitetta joukkoliikenteen rahoituksesta sekä joukkoliikennepoliittista ohjelmaa.
Lappeenrannan kaupunginhallitus käsittelee maanantaina vihreiden valtuustoaloitetta joukkoliikenteen rahoituksesta sekä joukkoliikennepoliittista ohjelmaa.

Lappeenrannan pitäisi säästää ja kehittää paikallisliikennettä samaan aikaan.

Paikallisliikenteen kulut ylittivät talousarvion määrärahat noin 700 000 eurolla viime vuonna. Lippujen hintoja on nostettu ja karsittu hiljaisia vuoroja. Paikallisliikenne kuuluu kadut- ja ympäristö -vastuualueeseen, jossa on käynnissä yt-neuvottelut.

— Karsimiset on aika pitkälti jo tehty. Meidän on pakko lähteä kehittämään palvelua, että saamme lisää matkustajia ja lipputuloja, Lappeenrannan kaupungininsinööri Olli Hirvonen toteaa.

Hirvonen sanoo, että toimialan on sopeuduttava kaupunginvaltuuston asettamiin budjettiraameihin, vaikkakin paikallisliikenteen nykytason turvaamiseen tarvittaisiin 350 000 euroa lisää rahaa vuodessa.

— Jos lisää rahaa ei tule, on karsittava joko joukkoliikenteestä tai vastuualueen muita toimintoja pitää karsia.

Esillä on ollut paikallisliikenteen lopettaminen heinäkuuksi. Se ei olisi Hirvosen mukaan viisasta, sillä se vaikeuttaisi monien ihmisien kulkemista ja voisi lisätä esimerkiksi yksityisautoilua.

— Sitä ei olla esittämässä, mutta se olisi yksi tapa, millä saataisiin säästöjä.

Viime vuonna laadittiin myös Lappeenrannan joukkoliikennepoliittinen ohjelma vuosille 2018—2030.

Siinä tavoitteeksi on asetettu, että paikallisliikenteen matkojen määrä kasvaisi kahteen miljoonaan vuodessa. Vuonna 2017 matkoja tehtiin noin 1,7 miljoonaa.

— Kehittämistoimien tekeminen on todella vaikeaa tässä taloudellisessa tilanteessa, Hirvonen sanoo.

Teimme tämän aloitteen, koska mikään ei tunnu edistyvän. — Virpi Junttila

Vihreät on tehnyt valtuustoaloitteen, jossa esitetään joukkoliikenteen perusrahoituksen nostamista sekä strategiarahaa joukkoliikenteen kehittämiseksi. Samalla käsiteltiin joukkoliikennepoliittista ohjelmaa.

Kaupunginhallitus jätti molemmat asiat pöydälle viime maanantaina. Niitä käsitellään uudestaan ensi maanantaina kaupunginhallituksessa.

Kaupunginjohtaja esittää joukkoliikenteen kehittämiseen 300 000 euroa strategiarahaa.

Jos kaupunginhallitus tekee esityksen mukaisen päätöksen, se ei ratkaise paikallisliikenteen rahoitusongelmaa, sillä rahat pitää käyttää kehittämiseen.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Virpi Junttila pelkää, että tämä johtaa vuorojen leikkauksiin.

— Esitimme viime talousarvioon, että 500 000 euron lentoliikennetuki siirrettäisiin joukkoliikenteelle ja kunnossapitoon, mutta kukaan ei kannattanut vihreitä.

Junttila toivoo, että muutkin puolueet ymmärtäisivät paikallisliikenteen ongelman ja tekisivät jotain sen ratkaisemiseksi.

— Teimme tämän aloitteen, koska mikään ei tunnu edistyvän.

Kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Jyri Hänninen (kok.) arvelee, että joukkoliikenneasiat saadaan käsiteltyä maanantaina.

Hänninen myöntää, ettei 300 000 euron strategiaraha ole ratkaisu nykytilanteeseen.

— Jos todetaan, että se on aidosti alibudjetoitu, pitää ratkaista, mikä on oikea taso.

Hän pitää paikallisliikenteen budjettiylitystä niin suurena, että jostain on pakko säästää.

— Summa on niin iso, että on pakko reagoida jollakin tavalla. Ja on mietitty sitä heinäkuuta. Jos sanotaan, että näin ei pidä tehdä, pitäisi toimialan tehdä joitain vaihtoehtoisia esityksiä.