Uusi irtokeula valmistuu Calypso-hinaajan nokkaan jäljessä aikataulusta— Työpari saapuu Saimaalle vasta ensi syksynä ja kohtaa talvisen urakkansa kylmiltään

Calypso-hinaaja pystyy irtokeulalla varustettuna avaamaan Saimaan syväväylälle leveämmän 12,6 metrin rännin

Havainnekuva Calypso-hinaajasta ja uudesta irtokeulasta. Kaksikko ei vain murra jäätä, vaan pystyy auraamaan sitä pois väylältä.
Havainnekuva Calypso-hinaajasta ja uudesta irtokeulasta. Kaksikko ei vain murra jäätä, vaan pystyy auraamaan sitä pois väylältä.

Uusi irtokeula Saimaan jäänmurtoa varten ei valmistukaan suunnitellusti vielä tämän vuoden lopulla, vaan vasta keväällä.

Irtokeulaa rakennetaan Turun Korjaustelakan sisaryrityksen telakalla Liettuassa.

Ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikenneviraston talvimerenkulkuyksiköstä huomauttaa, että kyse on töiden viivästymisestä, ei keulan rakenteisiin liittyvistä pulmista.

Myöhästymisen ei pitäisi vaikuttaa lopulliseen jäänmurron operatiiviseen aikatauluun.

Calypso-hinaajaa ja irtokeulaa on kaavailtu aloittamaan jäänmurrossa vasta vuoden kuluttua kaudella 2019— 2020 alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Jäämallikokeet lupaavia

Sen Väisänen myöntää, että uusi työpari joutuu kohtaamaan talvisen urakkansa kylmiltään ilman koeajoa täkäläisissä luonnonoloissa.

— Uskon, että lupaavat tulokset jäämallikokeista toteutuvat myös Saimaalla. Calypso ja irtokeula ovat kuitenkin pilotti, josta odotetaan kokemuksia Suomen lisäksi myös muualle Itämerelle.

Kun irtokeula valmistuu, se siirtyy telakalle Naantaliin.

Siellä asennetaan irtokeulan omat koneet ja laitteet sekä viimeistellään yhtenäiset liitännät puskijaan.

Harppaus kerralla nykyaikaan

Uuden tulokkaan ansiosta Saimaan jäänmurron odotetaan harppaavan kerralla nykyaikaan.

Puskija ja irtokeula saavat yhdessä avattua syväväylälle entistä leveämmän 12,6 metrin rännin.

Kummankin potkurit ja potkurivirta työntävät jääkimpaleita sivuun uomasta, joten ne pystyvät auraamaan jäätä, eivät vain särkemään sitä.

— Se tarkoittaa, että rahtiliikenteen kulku Saimaan jäissä helpottuu ja muun muassa polttoainetta kuluu vähemmän.

Calypso on valmistunut merihinaajaksi vuonna 2002 ja kuuluu turkulaisen varustamon Alfons Håkansin laivastoon. Se löytyi irtokeulan aisapariksi kilpailutuksessa reilu vuosi sitten.

Varustamon varatoimitusjohtaja Jarkko Toivola kertoo myös puskijan tarvitsevan remonttia, että se voi ottaa irtokeulan nokkaansa.

Irtokeulan rakentaminen on osa WINMOS II -hanketta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat