Työmatka alkoi ja päättyi hinausauton kyytiin — Parinkymmenen pakkasasteen jälkeen hinausfirman puhelin alkaa soida tauotta

Lappeenrannan Konnunsuolla mitattiin keskiviikkoaamuna miinus 26,5 astetta ja Hiekkapakassa -26 aamuneljältä.

ES-arkisto

Yleisin syy hinausauton kyytiin joutumiselle on auton akun hyytyminen.
Yleisin syy hinausauton kyytiin joutumiselle on auton akun hyytyminen.

Hyytynyt Skoda matkaa hinausauton lavalla Lepolankatua pitkin kohti korjaamoa. Sen enempää auto kuin työmatkakaan ei lähtenyt käyntiin toivotulla tavalla kireänä pakkasaamuna.

— Kyllä hinuri laulaa koko ajan. Paljon asiakkaiden autoja hyytyy, Miki Hagman Hinauspalvelu Hyypiältä kuvasi keskiviikkona hieman ennen aamukahdeksaa.

Kyllä hinuri laulaa koko ajan. — Miki Hagman

Hagmanin mukaan puhelin soi heillä koko ajan, mutta tiistaiaamu oli vielä kiireisempi kuin keskiviikko. Hinausautojen kiire lisääntyy yleensä silloin, kun pakkanen ylittää parikymmentä astetta.

Lappeenrannan Konnunsuon mittausasemalla kirjattiin aamulla kello 6.50 yön ennätyslukemiksi 26,5 astetta pakkasta ja tuulta pari metriä sekunnissa. Hiekkapakassa miinusasteita oli -26 juuri ennen aamuneljää. Lepolassa ja lentoaseman mittauspisteessä asteita oli kireimmillään aamulla muutama aste vähemmän.

ES-arkisto


 
Lappeenrannassa mitattiin keskiviikkoaamuna kireimmät pakkaslukemat totuttuun tapaan Konnunsuolla, jossa pakkanen laski -26,5 asteeseen aamuseitsemältä. Autoille parinkymmenen pakkasasteen rajan ylittyminen tietää kovaa rasitusta.
Lappeenrannassa mitattiin keskiviikkoaamuna kireimmät pakkaslukemat totuttuun tapaan Konnunsuolla, jossa pakkanen laski -26,5 asteeseen aamuseitsemältä. Autoille parinkymmenen pakkasasteen rajan ylittyminen tietää kovaa rasitusta.

Autoilija, muista tämä kylmästä

1. Yleisin syy auton hyytymiseen on akussa, jonka kunto kannattaa testata säännöllisesti. Autolla tulisi ajaa ainakin pari kertaa viikossa selkeästi pidempi rupeama. Aja silloin pidempään kuin lämmität.

2. Esilämmitä moottoria. Yli kolmen tunnin lämmittäminen ei rasita autoa, mutta kuluttaa lämmittimen vastusta ja samalla sähköä menee hukkaan. Polttoainekäyttöinen lämmitin on sähkökäyttöistä tehokkaampi, mutta autolla pitäisi aina ajaa kauemmin, kuin polttoainelämmitin on ollut päällä, jotta akku ei tyhjene huomaamatta.

3. Jos pakkasta on 25–30 astetta, kannattaa miettiä, onko oman auton käynnistäminen lainkaan järkevää.

4. Vaihda hyvissä ajoin huono akku.

5. Akun ohella autoilijoiden on syytä tarkistaa jäähdytin- ja pesunesteen pakkaskestävyys, sillä liian laimeat nesteet voivat jäätyessään rikkoa putkia ja letkuja. Dieselautoilijoiden pitää huomioida, että tankissa on riittävän pakkaskestävää polttoainetta.