Poliisi lakkasi puuttumasta kaikkiin pikkukolhuihin, kun tieliikennelaki muuttui

Hätäkeskus arvioi, vaatiiko haaveri poliisia paikalle, vai jääkö asia osapuolten ja vakuutusyhtiön väliseksi.

Kari Rouhiainen

Ruuhkaisilla parkkipaikkoja ruttaantuu joskus peltiä.
Ruuhkaisilla parkkipaikkoja ruttaantuu joskus peltiä.

Uuden tieliikennelain tultua voimaan entistä useampi pieni peltikolari jää osallisten ja vakuutusyhtiön keskenään hoidettavaksi asiaksi.

Kesäkuun alussa muuttuneen lain mukaan poliisi ei enää välttämättä setvi liikenteessä sattuvia pikkuvahinkoja, esimerkiksi parkkipaikkakolhaisuja.

Käytännössä tilannekohtaisen harkinnan tekee hätäkeskus, joka ilmoituksen perusteella arvioi, edellyttääkö tapahtunut haaveri poliisin kutsumista paikalle vai ei.

Muutoksella lainsäätäjä haluaa ensisijaisesti kohdistaa poliisin voimavaroja tärkeämmäksi katsottaviin tehtäviin.

Ylikomisario Hans Vuoti Itä-Suomen poliisista kertoo, että valtakunnallisesti poliisille tulee hätäkeskuksen välittämänä vuosittain noin 60 000 ilmoitusta tieliikenneonnettomuuksista.

– Niistä karkeasti puolet on pieniä kolareita tai suistumisia, Vuoti sanoo.

Vuotin mukaan lievät liikennekolhut, joissa esimerkiksi ei synny henkilövahinkoja eikä syyllisestä ole epäselvyyttä, ovat jo ennen lakimuutostakin yleensä lopulta jääneet osallisten ja vakuutusyhtiön väliseksi asiaksi.

Ne harvemmin ovat edenneet poliisitutkinnan kautta oikeuskäsittelyyn.

Vakavammat onnettomuudet poliisi tutkii jatkossakin tapahtumapaikalla.

Samoin poliisi saapuu paikalle, jos hätäkeskuksella on ilmoituksen perusteella syy epäillä rikoksen tapahtuneen.

On ollut tapauksia, joissa syyllisyytensä jo myöntänyt osapuoli on onnettomuutta seuraavana päivänä tullut katumapäälle, että en olekaan syyllinen. — Hans Vuoti

Millaisissa tapauksissa poliisi ei tule?

Millaisissa tapauksissa hätäkeskus ei enää lähetä poliisia onnettomuuspaikalle?

– Sellaisissa tilanteissa, joissa on selvää, että kukaan osallisista ei ole voinut loukkaantua, Vuoti vastaa.

Ilman poliisia asian voi hoitaa myös silloin, kun yhdelläkään osallisista ei havaita merkkejä heikentyneestä ajokunnosta, tarvetta liikenteenohjaukselle ei ilmene eikä osapuolten välille nouse turvallisuutta uhkaavaa eripuraa.

Vuoti sanoo, että vahingosta ei edes tarvitse ilmoittaa hätäkeskukseen, jos epäselvyyksiä ei ole.

– Mutta jokaisesta tapauksesta voi edelleen ilmoittaa hätäkeskukseen, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Mikäli tilanne paikan päällä syystä tai toisesta kärjistyy, on sinne silloin hyvä saada poliisi paikalle rauhoittelemaan tilannetta, hän huomauttaa.

Jos kolarin vauriot ovat lievät ja syyllisyyskysymyksestä päästään yksimielisyyteen, kehottaa Vuoti osallisia hoitamaan käytännön asiat heti kuntoon.

– Tärkeää on tarkistaa toisten henkilötiedot, valokuvata vauriot ja yhteistuumin täyttää lomake, jollaisia vakuutusyhtiöiltä löytyy kolaritilanteita varten.

Ylikomisario tietää, että jälkiselvittelyn viivästyessä asiat voivat mutkistua.

– On ollut tapauksia, joissa syyllisyytensä jo myöntänyt osapuoli on onnettomuutta seuraavana päivänä tullut katumapäälle, että en olekaan syyllinen.