Mansikkalan sillasta hajosi taas laakeri: Remontti alkaa pääsiäisen jälkeen, toinen puoli sillasta on kiinni juhannukseen saakka

Uusi vaurio havaittiin viime vuoden lopulla, juuri kun aiempi korjausurakka valmistui. Kaikkien laakereiden vaihto tulee maksamaan noin 1,2 miljoonaa euroa.

Hannu Ojala

Liikennerajoitukset palaavat Mansikkalan sillalle, kun uusi laakeriremontti käynnistyy pääsiäisen jälkeen.

Vuoksen ylittävä Kuutostien Mansikkakosken silta Imatralla menee jälleen remonttiin.

Tälläkin kertaa syynä on laakerin rikkoutuminen.

Korjaustöiden valmistelu aloitetaan heti pääsiäisen jälkeen. Toinen puoli sillasta suljetaan liikenteeltä. Sillalle tulee 50 km/h nopeusrajoitus.

— Homma lähtee liikkeelle tiistaina liikennejärjestelyillä. Molemmat kaistat Joensuun suuntaan menevät umpeen, kertoo projektipäällikkö Seppo Mielonen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Työn edetessä sama toistuu toisinpäin.

Lappeenrannan suuntaan menevät kaistat suljetaan siinä vaiheessa, kun pohjoiseen vievät kaistat saadaan auki.

Kesto-ongelmasta eroon ensi vuonna

Uusin laakerivika havaittiin viime marraskuun lopussa, samalla kertaa kun aiempi laakeriremontti valmistui.

— On ollut tiedossa, että seuraava laakeri voi mennä rikki hetkenä minä hyvänsä. Silti se yllätti. Kun yksi valmistui, niin heti oli seuraava käsissä, Mielonen toteaa.

1970-luvulla rakennetussa Mansikkakosken sillassa käytettiin laakerityyppiä, joiden kestävyydessä on sittemmin havaittu ongelmia. Enää tätä laakerityyppiä ei silloissa käytetä.

Kaikkiaan Mansikkalan siltaa kannattelee kymmenen tukea, joissa on yhteensä 42 laakeria.

Kevään urakan valmistuttua vaihtamatta on vielä 24 laakeria. Etenemistä rajoittaa rahoituksen puute.

— Jo vuosi sitten päätettiin, että sillan kaikki laakerit pitää vaihtaa. Suunnitelma on olemassa koko sillalle, ja parasta aikaa on kilpailutus käynnissä. Tilaamme kaikki puuttuvat laakerit varastoon, Mielonen kertoo.

Tämän kevään korjaukset maksavat noin 200 000 euroa.

Loputkin laakerit on tarkoitus vaihtaa ensi vuoden aikana. Kyseessä on noin puolen vuoden ja miljoonan euron homma, Mielonen arvioi.

Minna Mäkinen

Olosuhteet ovat vaativat, sillä laakerit vaihdetaan siltakannen alta käsin, virtaavan veden yläpuolella. Kuva viime kesältä.

Destia urakoi

Korjattavaa on senkin jälkeen. Silta pitäisi peruskorjata, mikä sekin maksaa useamman miljoona euroa. Teräspalkit pitäisi uusintamaalata, reunakaiteet uusia ja muun muassa maatukien ongelmat korjata.

— Kaikkein kiireisin työ on kuitenkin laakereiden vaihto, Mielonen painottaa.

Nopeimmillaan kevään laakeriremontti valmistuu kuudessa viikossa. Viimeistään valmista on juhannukseen mennessä.

Urakasta vastaa Destia.