Lappeenrantalaisella Sini Pikkaraisella on vuosikurssillaan 60 opiskelukaveria, kaikki miehiä — Tutkijat kertovat, miksi koulut jakautuvat yhä naisten ja miesten aloihin, ja mitä siitä seuraa

Marleena Liikkanen

Sini Pikkarainen, 20, on vuosikurssinsa ainut naisopiskelija. Vaikka kaikki muut ovat miehiä, porukkaan on ollut Pikkaraisen mielestä hyvin helppo päästä sisään.
Sini Pikkarainen, 20, on vuosikurssinsa ainut naisopiskelija. Vaikka kaikki muut ovat miehiä, porukkaan on ollut Pikkaraisen mielestä hyvin helppo päästä sisään.

Syyskuun alussa toisen vuotensa Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa aloittavalla Sini Pikkaraisella on vuosikurssillaan 60 opiskelukaveria. Kaikki ovat miehiä.

Pikkaraisen koulutusohjelmassa konetekniikassa tämä on tavanomainen mies- ja naisopiskelijoiden osuus.

— Meitä edeltäneellä vuosikurssilla oli viisi naista ja se taisi olla jonkinlainen ennätys. Heistäkin pari on kai jo lopettanut, Pikkarainen muistaa.

Ennen kouluun hakemista Pikkarainen selasi insinöörilinjojen sisältöjä, ja konetekniikassa kiinnostavalta vaikutti sen käytännönläheisyys.

— Tiesin alan olevan miesvaltainen, mutta en välittänyt siitä, koska tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa.

Asenteet, arvostukset ja roolimallit

Tulevan syksyn opiskelijavalinnat osoittavat, että koulutus jakautuu Suomessa yhä voimakkaasti miesten ja naisten aloihin.

Miesvaltaisia aloja ovat esimerkiksi monet insinöörikoulutuksista, naisia taas aloittaa poikkeuksellisen paljon esimerkiksi kasvatus- ja eläinlääketieteessä.

— Alojen sukupuolittuneisuutta pitää yllä kulttuuriset tekijät eli asenteet ja arvostukset eri ammatteja ja tutkintoja kohtaan, sanoo Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja Jussi Välimaa.

Lapset oppivat roolimallien kautta, Välimaa kertoo. Esimerkiksi opettajat ovat suurimmaksi osaksi naisia. Opettaja olikin vuosien ajan kyselyissä myös tyttöjen lempiammatti.

Käsitykset naisten ja miesten ammateista syntyvät jo kotona vanhempien ammattien kautta. Myöhemmin käsitykset vahvistuvat kaveripiireissä. Opiskeluvalintoja pohtiessa seurataan usein ystäviä.

Soveltuvuus ei ole kiinni sukupuolesta

Onko tutkintojen ja ammattien sukupuolittuneisuudella sitten väliä?

On sillä, tutkijat ja asiantuntijat sanovat.

Välimaa arvioi, että voimakkaan nais- tai miesvaltaisilla aloilla toimintatavat ovat yksipuolisempia eikä erilaiset näkökulmat nouse esiin. Yksipuolisesta toimintakulttuurista kärsii tällöin koko ala.

— Asiaa voi lähestyä esimerkiksi kysymällä, onko hyvä, että miehet suunnittelevat ja rakentavat kaikki koneet. Toisilla aloilla sama ilmiö toistuu toisinpäin, Välimaa havainnollistaa.

Yhteiskunnan tasolla osaamista menee hukkaan, jos koulu valitaan sukupuolittuneiden mielikuvien perusteella, huomauttaa opetus- ja kulttuuriministeriön ylitarkastaja Jukka Haapamäki.

— Kaikille aloille halutaan parhaiten soveltuvat henkilöt, eikä se soveltuvuus ole kiinni sukupuolesta.

Konetekniikan professorina Lappeenrannassa toimiva Timo Björk vahvistaa Haapamäen näkemyksen.

— Opiskelijan sukupuolella ei ole vaikutusta alalla pärjäämiseen ja osaamiseen. Toivomme saavamme mahdollisimman hyviä opiskelijoita, mikä tarkoittaisi myös suurempaa määrää naisopiskelijoita.

Konetekniikkaa vuosikurssinsa ainoana naisena opiskelevan Sini Pikkaraisen mielestä miesvaltaisuus näkyy varsinaista opiskelemista enemmän vapaa-ajalla.

— Olisihan se mukavaa, jos konetekniikkaan hakisi enemmän naisia, mutta kyllä naispuolisia ystäviä saa muualtakin, kunhan on itse aktiivinen, Pikkarainen sanoo.

Naisen ja miehen euro

Ammattien ja tutkintojen sukupuolittuneisuus on myös tärkein syy naisten ja miesten palkkaeroille, sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkimuspäällikkö Antti Kauhanen.

Samojen ammattien ja työpaikkojen sisällä naisten palkat ovat vain muutaman prosentin miesten palkkoja pienempiä. Koko työmarkkinoiden tasolla naisten palkat jäävät kuitenkin jopa viidenneksen miesten palkoista.

— Selvästi suurin vaikutus on ammatin ja koulutuksen valinnoissa. Siksi ero on niin paljon suurempi kokonaiskuvassa.

Kauhanen painottaa, että ammatteihin valikoitumisen syitä pitäisi tutkia lisää palkkatasa-arvon edistämiseksi. Valikoituminen selittää yli puolet sukupuolten palkkaeroista.

Palkkaeroihin on Kauhasen mukaan hankalaa vaikuttaa suorilla poliittisilla ratkaisuilla koulutusvalintojen osalta. Asenteet ja käsitykset ammattien sopivuudesta kun ovat ikään kuin piilossa yksilöiden mielissä.

Elokuun lopussa hallituksen budjettiriihessä käsittelyyn otettavat perhevapaat sen sijaan ovat Kauhasen mukaan hyvä keino edistää palkkatasa-arvoa.

— Naisten urakehitystä hidastaa lasten kanssa kotona oleminen. Perhevapaiden remontti kannustaisi perheitä jakamaan lastenhoitovastuuta tasaisemmin molempien vanhempien kesken, Kauhanen kertoo.

Katse peruskouluun

Jakoa miesten- ja naisten aloihin pitää purkaa peruskoulusta lähtien, sanovat koulutustutkijat.

— Yläkoulun ja lukion opinnonohjauksessa viestitään tytöille ja pojille siitä, millä aloilla he pärjäisivät. Siellä näkyvät käsitykset sukupuolten pärjäämisestä esimerkiksi matematiikassa, koulutustutkija Jussi Välimaa sanoo.

Välimaa toteaa, että mielikuvia ja asenteita on hankala muuttaa, koska ne ovat pitkälti tiedostamattomia. Ne elävät kodeissa, mediassa ja syvälle juurtuneissa käsityksissä.

Mielikuviin pystytään kuitenkin Välimaan mukaan vaikuttamaan, kun jaetaan nuorille tietoa ammateista ja kumotaan stereotypioita.

Tyttöjen ja poikien jakautumisen eri oppiaineisiin muistaa selkeästi myös tekniikan alan poikkeus Anne Jalkala, joka aloitti Lappeenrannassa tuotantotalouden professorina vain 26 vuoden iässä. Vuosi sitten Jalkala siirtyi Fortumille vastaamaan riskisijoittamisesta.

— Lukiossa olin sellaisilla fysiikan kursseilla, jossa minä olin ainut tyttö. Tuollaisessa asetelmassa on melkoisesti ryhmäpaineita kursseja valitessa.

Petteri Lindholm

Petteri Lindholm

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.