Huikea parannus Imatran paloaseman sammutuskalustoon: Uusi nostolava-auto yltää 55 metrin korkeuteen — Nyt onnistuu ihmisten pelastaminen Mansikkalan tornitalon ylimmistäkin kerroksista

Palomieheksi ei pääse, jos potee pahaa korkean paikan kammoa. 55 metrissä olo voi olla kuitenkin vähän hutera, ja se on täysin normaalia.

ANU PAKARINEN

Palomies Riku Filpposesta nostolava-auton kanssa työskentely on mukavaa vaihtelua. Kaikki palomiehet eivät korkeista paikoista tykkää, kuten eivät kaikki tykkää vesisukellustehtävistäkään, Filpponen vertaa. Hommat hoidetaan silti.
Palomies Riku Filpposesta nostolava-auton kanssa työskentely on mukavaa vaihtelua. Kaikki palomiehet eivät korkeista paikoista tykkää, kuten eivät kaikki tykkää vesisukellustehtävistäkään, Filpponen vertaa. Hommat hoidetaan silti.

Imatran paloasema sai merkittävän täydennyksen kalustoonsa kesäkuussa. Paloasemalle saatiin tuliterä nostolava-auto, jota kaupunkiin on kaivattu jo pidemmän aikaa.

Edellinen nostolava-auto oli nimittäin riittämätön toimintasäteeltään, usein rikki ja muutenkin käyttöikänsä päässä.

Vanha nostolava-auto oli vuosimallia 1986. Ei sellaisia ole ollut enää aikoihin missään käytössä. — Jouni Tiitta

— Vanha nostolava-auto oli vuosimallia 1986. Ei sellaisia ole ollut enää aikoihin missään käytössä, mainitsee vuoromestari Jouni Tiitta.

Iso epäkohta poistuu

Imatran uusi nostolava-auto eroaa vanhasta kuin yö päivästä. Siinä missä vanha auto toimi manuaalisesti, uutta ohjataan tietokoneella. Esimerkiksi nostokorissa on iso kosketusnäyttö.

Imatralla on maakunnan korkeimmat kerrostalot. Vihdoinkin kaupunkiin saatii nostolava-auto, joka yltää operoimaan myös Mansikkalan tornitalojen yläkerroksissa. Tähän asti näin korkealle ulottuva nostolava-auto on ollut vain Lappeenrannassa. Kuvassa Riku Filpponen ja Jouni Tiitta.

Merkittävin ero on kuitenkin toimintasäteessä.

Vanhalla päästiin 31 metrin korkeuteen, uudella peräti 55 metriin.

Nyt ollaan aikas korkealla. Kuva on otettu nostolavalta suoraan alaspäin. Auto näkyy kuvan alalaidassa pikkuruisena.

Tällä on todellista merkitystä ainakin Mansikkalassa.

Ensimmäistä kertaa Imatralla on nyt sammutus- ja pelastuskalustoa, joka mahdollistaa ihmisten evakuoimisen Mansikkkalan 14-kerroksisten tornitalojen ylimmistä kerroksista.

Aiempi nostolava-auto ylsi vain 10. kerrokseen saakka, mitä palotarkastajakin on pitänyt selkeänä epäkohtana ja palopäällikkö ”turvallisuusvajeena” (UV 11.2.2013). Pahimmassa tapauksessa tornitalojen yläkerroksista olisi pitänyt pelastautua ulkokautta palotikkaita pitkin.

Uusi nostolava-auto maksoi 730 000 euroa. Etelä-Karjalan pelastuslaitos sai hankintaan 72 000 euron avustuksen palosuojelurahastosta.

— Onneksi sellaista tilannetta ei tullut ikinä. Nyt pääsemme sen sijaan heittämällä katolle, Jouni Tiitta toteaa.

Laaja toimintasäde

Uudessa autossa on laaja toimintasäde muutenkin, mikä helpottaa vaikkapa pelastustehtäviä alhaalta. Toimintasäde alaspäin on miinus viisi metriä, sivusuunnassa enimmillään 27 metriä.

Eroa on muissakin toiminnoissa.

Uuden kyydissä on paljon miellyttävämpi olla, sillä nostokori ei vaapu ja heilu niin paljon kuin ennen, kertovat palomies Riku Filpponen ja Jouni Tiitta.

Nostolava-auton toimintaa voidaan ohjata nostokorista, autosta tai kauko-ohjaimesta käsin. Kuvassa vuoromestari Jouni Tiitta.

— Tämä on huomattavasti vakaampi, vaikka menee paljon korkeammalle.

Kaikki palomiehetkään eivät pidä korkeista paikoista

Tälläkin on merkitystä.

Korkealla työskentely ei ole kaikkien palomiesten mieleen, vaikka korkean paikan kammoa ei olisikaan. Eivät kaikki tykkää vesisukellustehtävistäkään, vertaa Riku Filpponen.

On normaalia, että kehossa voi tuntua hieman huteralta 55 metrissä, mutta eipähän tule toimittua ainakaan tyhmänrohkeasti, Tiitta huomauttaa. Lukkoon palomies ei voi kuitenkaan mennä, hän jatkaa. Fobiat testataan jo pääsykokeissa, jolloin ahtaan tai korkean paikan kammosta kärsivät karsiutuvat.

Jouni Tiitta näyttää, millaiset turvavaljaat puetaan päälle ennen nostolava-auton kyytiin menoa. Valjaat varmistavat, ettei palomies putoa missään tilanteessa.

Filpponen on yksi nostolava-auton käyttöön koulutuksen saaneista. Miltä tuntuu työskennellä 55 metrissä?

— Ihan hienoa vaihteluahan se on ja kivaa varsinkin, kun on kesä.

Kauko-ohjainkin löytyy

Nostolava-autossa on oma sammutuspumppu ja vaahtosekoitin, joten pelastustehtävien lisäksi sille on käyttöä sammutustehtävissä.

Uutta on se, että nostolava-autoa voidaan käyttää myös etäohjauksella. Työturvallisuus paranee merkittävästi vaikkapa tilanteissa, joissa on räjähdysvaara. Palomies voi kauko-ohjaimella hoitaa sammutusta vaikkapa sadan metrin päästä.

Nostolava-autoa voidaan käyttää myös etänä. Tämä lisää työturvallisuutta tilanteissa, joissa on räjähdysvaara.

Imatran tarpeisiin kustomoitu Scandian kori ja Bronto Skyliftin nostolaitteet maksoivat yhteensä noin 730 000 euroa.

Vaikka auto saatiin Imatralle jo kesäkuussa, asiasta ollaan oltu hissukseen, sillä auton käyttöönottotestit ja henkilöstön koulutus veivät oman aikansa.

Nyt kaikki on valmista, ja Jouni Tiitta ja Riku Filpponen esittelevät autoa ylpeinä.

— Kyllä tämä on merkittävä asia niin palomiesten kuin kaupunkilaisten kannalta, miehet toteavat.

Putoamaan ei pääse. Turvallisuus varmistetaan muun muassa turvavaljailla.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat