Operaattori voi sulkea saastuneen liittymän —  Kuluttajan pitää poistaa laitteen haittaohjelma, kun operaattori kehottaa toimimaan

Teleyrityksillä on oikeus tietoyhteiskuntakaaren perusteella sulkea tai rajoittaa asiakkaan palvelua tietoturvasta huolehtimiseksi.

Lukas Pearsall

Älypuhelimen ja muiden tietoteknisten laitteiden päivittäminen auttaa torjumaan haittaohjelmia ja viruksia.
Älypuhelimen ja muiden tietoteknisten laitteiden päivittäminen auttaa torjumaan haittaohjelmia ja viruksia.

Etelä-Saimaan lukija sai operaattoriltaan viestin, että hänen mobiililaitteessaan on haittaohjelma. Viestissä kerrottiin, että kuluttajan on poistettava haittaohjelma tai hänen liittymänsä suljetaan.

Teleyrityksillä on oikeus tietoyhteiskuntakaaren perusteella sulkea tai rajoittaa asiakkaan palvelua tietoturvasta huolehtimiseksi.

— Siinä on kyse muiden verkossa olevien suojaamisesta, Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius sanoo.

Liittymän sulkeminen saastumisen vuoksi on hänen mukaansa suhteellisen harvinaista.

— Kun asiakkaisiin ollaan yhteydessä, he pääsääntöisesti joko ottavat laitteen pois käytöstä tai asentavat sen uudestaan tai asentavat tietoturvaohjelman.

Viime vuonna ilmoituksia tuli 94 000

Operaattorit ja Viestintävirasto tekevät yhteistyötä tietoturvassa. Kun Viestintävirasto saa tietoja suomalaisista IP-osoitteista, joissa on haittaohjelmia tai levittävät haittaohjelmia tai lähettävät roskapostia, se kertoo niistä operaattoreille. Ne puolestaan kehottavat asiakkaitaan toimimaan.

Vuonna 2017 Suomea koskevia havaintoja haittaohjelmista, roskapostituksista, tietomurroista ja muista tuli yhteensä 94 000, Viestintäviraston johtava asiantuntija Jussi Eronen kertoo.

Lukumäärä vaihtelee. Jokin haittaohjelma tai operaattoreiden tekniset ongelmat saattavat nostaa havaintomääriä.

Pidä laitteet päivitettyinä

Wallenius toteaa, että vaikka teleyritys tietää, kuka liittymää käyttää, se ei tiedä millaisesta laitteesta on kyse. Siksi asiakkaan pitää itse ottaa selvää, miten hän pääsee haittaohjelmasta eroon.

Apua saa esimerkiksi huoltoliikkeistä ja operaattorien maksullisista palveluista.

— Tärkeintä on pitää laitteiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot päivitettyinä, Eronen sanoo.

Myös tietoturvaohjelmat antavat lisäturvaa.

Puhelimien ja tablettien valmistajat tarjoavat päivityksiä usein vain muutamia vuosia. Jos laitetta ei voi päivittää, sen haavoittuvuuksia voidaan käyttää hyväksi.

— Keskivertokuluttaja ei osaa vaatia turvallisuutta, eikä maksa siitä ylimääräistä, Eronen toteaa.