Raviyhtiön laajennus houkuttelisi, mutta se vaatisi menestystä radalla

Ilkka Kemppi perusti Edward Alen menestyksen kannustamana Harju Trot Oy:n ja hankki Juliet Alen. Haaveena oli, että toiminta voisi laajentua, ja ehkä joskus reservissä upseeri voisi keskittyä hevosurheiluun kokonaan.

— Tällä hetkellä ei näytä siltä. Just ja just omansa tienaa.

Osakeyhtiöstä ei nykyisessä mittakaavassa ole mitään hyötyä. Viime vuonna tulos oli 38 000 euron liikevaihdolla -29 000 ja edellisvuonna tuhannen euron liikevaihdolla -20 000.

Kun sukunimi ei ole Kuisla tai Ingman, hevosen pitäisi tienata kaurarahansa. Kempin mukaan Ruotsissa palkintotaso on parempi kuin Suomessa, mutta taso on kova ja tallimaksukin 1 500 euroa kuussa.

— Siellä ei keskinkertaisella hevosella saa mitään aikaan.

Edward Ale sai. Se on tähän mennessä juossut urallaan palkintorahoja 400 000 euroa. Kun kuumapäisyyttä kitkettiin ruunaamalla, hevonen ei siitosrahoja omistajalle tuo, vaan tulos on tehtävä kaviouralla.

Tamma Juliet Alen ostohetkellä Kemppi mietti, että sillä voisi varsojakin teettää, jos kaikki sujuu hyvin.

Kemppi muistaa nähneensä arvion, että 20 prosenttia ravihevosista pystyy kattamaan kulunsa voittorahoilla.

— Ihmiset tuijottavat tienattua rahamäärää. 3—4 vuotta menee eli 70 000—80 000 ennen kuin hevonen on ensimmäisessä startissa.

Hevosten pidon lopettaminen on käynyt huonoina vuosina Kempin mielessä.

— Loukkaantumiset ovat suuressa roolissa. Kun huippu-urheilusta puhutaan, aina mennään valmennuksessa veitsenterällä.

Juliet Alessa hän on nähnyt vauhdin, mutta nelivuotiaan ravurin ura on vasta aluillaan.

— Jos Julietista oikein tähti syntyisi, sitten voisi laajentaa toimintaa.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.