Vuoden nuori yrittäjä ja miljoonien vaihtoautokauppaa pyörittävä Niklas Nukari: "Minulle ei ole koskaan ollut mikään tavoite, että tekisin kellon ympäri töitä. Se on sellaista vanhojen yrittäjien pullistelua."

Niklas Nukari lähtee tavoitteitaan kohti sydän palaen. Autobisnekseen hän hyppäsi kylmiltään keittiöremonttiin saadulla lainalla. Kaksikymppisen toimitusjohtajan perhe kulkee töissä mukana.

Linda Varoma

Niklas Nukari voi tarvittaessa osallistua johtoryhmän kokouksiin kotisohvaltaan.
Niklas Nukari voi tarvittaessa osallistua johtoryhmän kokouksiin kotisohvaltaan.

Kaikki lähti siitä, että otti aivoon.

Ennen vuotta 2014 Niklas Nukari työskenteli myyntiedustajana. Myyntialueena oli koko Suomi, ja nuori mies ajeli ympäri kyliä kauppaamassa hiustuotteita ja lenkkareita. Hotelliöitä tuli yli 150 vuodessa, kilometrejä yli 80 000.

Autoa piti vaihtaa tiuhaan ja jossain vaiheessa Nukari ryhtyi pohtimaan, sujuisiko vaihto jotenkin helpommin. Hän päätti ryhtyä autokauppiaaksi, vaikka ei tiennyt alasta mitään.

— Jos olisin silloin tiennyt sen, mitä tiedän nyt, tai jos joku olisi pelotellut etukäteen, ei varmaan olisi tullut hommaan ryhdyttyä, hän sanoo omakotitalonsa sohvalla Kotkan Sunilassa.

Nyt Nukari on viiden eri yrityksen pääomistaja. Hänet palkittiin viime vuonna Vuoden nuorena yrittäjänä.

Autokauppa keittiöremontin rahoilla

Takuullecom-nimisen yrityksensä Nukari perusti vuonna 2014 ollessaan vain 21-vuotias. Aikaisempien yritystensä vuoksi hän ei saanut pankista yrityslainaa, mutta lainaa herui juuri ostetun asunnon keittiöremonttia varten. Muutaman kymppitonnin pääomalla hän osti autoja ja ryhtyi myymään niitä.

Ensimmäinen asiakastapaaminen pidettiin Oulussa, teollisuusalueella, jossa toimitilan virkaa toimitti iso peltihalli. ”Toimisto” sijaitsi halliin rakennetussa toisessa kerroksessa. Siellä ei ollut ilmanvaihtoa, ei edes tuuletinta, ja kesähelteellä halli oli kuin pätsi.

Asiakas oli isokokoinen mies.

— Kuusi pillimehua kerkesin myyntineuvottelun aikana sille miehelle tuomaan. Hän istui ja hikoili siihen tuolin alle lammikon. Neuvottelun päätteeksi mies totesi, ettei enää jaksa paeta täältä, joten tehdään kaupat, Nukari kertoo nauraen.

Nukarin mukaan kokemus oli niin nolo sekä asiakkaalle että erityisesti hänelle itselleen, että syntyi idea autojen viemisestä asiakkaan kotiin. Se on tällä hetkellä yksi keskeisimmistä kilpailuvalteista, joka erottaa Nukarin yrityksen muista autokaupoista.

Kymmenen miljoonan tavoite

Yrityksen lippulaiva on Autolle.com-verkkosivusto, jossa kuluttajat myyvät autoja toisilleen. Nukarin yritys toimii ostajan ja myyjän välillä huolehtien muun muassa kattavasta kuntokartoituksesta, markkinoinnista sekä auton toimittamisesta minne tahansa Suomeen.

Nukari lähti heti rakentamaan yritystään isosti. Verkkokaupan alalla toimittuaan hän oli nähnyt, miten yritys voi kasvaa räjähdysmäisesti ja hiipua yhtä nopeasti.
Kauppasuomi-lehden tekemässä haastattelussa joku luku piti antaa, joten Nukari kertoi tavoittelevansa ensimmäisenä vuotena 10 miljoonan liikevaihtoa.

— Ei minulla silloin ollut tietoa, että 98 prosenttia vaihtoautokaupoista toimii alle viiden miljoonan liikevaihdolla. Loput kaksi prosenttia ovat oikeasti isoja toimijoita.
Jutun julkaisemispäivänä Nukari sai puhelun isältään, mutta ei uskaltanut vastata siihen ennen kuin isä soitti kolmannen kerran.

— Isä totesi, ettei noin saa sanoa, ei se ole mahdollista.

Tavoite oli kuitenkin täysin mahdollinen. Ensimmäisenä vuotena yrityksen liikevaihto oli kuusi miljoonaa euroa. Juuri päättyvällä tilikaudella se on noin 40 miljoonaa ja tavoite siintää 200 miljoonassa tilikaudelle 2019—2020.

Pitää olla joku polte sitä kohtaan, mitä tekee.

Mikään Nukarissa ei viittaa siihen, että hän olisi miljoonabisnestä luotsaava toimitusjohtaja. Päällä on farkut ja huppari ja suupielessä karehtii jatkuvasti hymy. Vieraista innostunutta Oona-koiraa hän komentaa napakasti, mutta ääntään korottamatta.

Nukarin mielestä on tärkeää, että tavoitteista ja unelmista voi puhua ja myös puhuu ääneen.

— Idean pitää olla niin hyvin hallussa, että voit kertoa sen vaikka koko maailmalle ja silti olet ainut, joka sen pystyy parhaiten toteuttamaan.

Isänsä puhelusta huolimatta Nukari lukee yrittäjävanhempansa merkittävimmiksi tukijoikseen. Isä on tehnyt uransa tukkukauppiaana ja äiti pyöritti lastentarvikeliikettä. Vanhemmiltaan poika oppi, miten töitä tehdään.

Isä on ollut myöhemmin Nukarille tärkeä sparraaja. Hän kertoo kohtaavansa lähes päivittäin vähättelijöitä, ja niitä, jotka sanovat, ettei jokin asia onnistu.

— Se on ihan hyväkin asia. Silloin tulee haastettua sitä omaa ideaa, että onko tässä oikeasti järkeä.

Intohimo ei tarkoita kellon ympäri työskentelyä

Tässä vaiheessa Nukari tietää autokaupasta jo yhtä ja toista, mutta hän ei ole missään vaiheessa ollut erityisen kiinnostunut autoista. Hän lienee niitä yrittäjiä, jotka voisivat myydä vaikka jäätä eskimoille.

— Aikaisempien epäonnistuneiden yritysten osalta olen miettinyt, että ehkä niistä on puuttunut unelma. Olen sellainen tyyppi, että joko mennään kaasu pohjassa tai ei ollenkaan. Pitää olla joku polte sitä kohtaan, mitä tekee.

Intohimo ei kuitenkaan tarkoita kaiken uhraamista työlle. Kiireessä Nukari painaa pidempää päivää tietyn aikaa, mutta pyrkii nukkumaan kahdeksan tuntia yössä ja pitämään lomansa. Se on sekä hänen itsensä että hänen alaistensa etu.

— Minulle ei ole koskaan ollut mikään tavoite, että tekisin kellon ympäri töitä. Mielestäni se on sellaista vanhojen yrittäjien pullistelua, ihan kuin muiden arvostus olisi pitkistä päivistä kiinni. Itse en ainakaan sitä toivo.

Hän uskoo asenteensa heijastelevan sukupolvien välistä eroa. Nuoret johtajat eivät koe olevansa niinkään johtajia, vaan osa porukkaa.

Perhe kulkee töissä mukana

Uudenlaisesta johtamiskulttuurista kielii myös se, että Nukarin aikaisemmasta suhteesta Ouluun jäänyt 3-vuotias poika tulee töihin mukaan lähes viikoittain.

— Poika on kiertänyt kaikenlaisissa palavereissa mukana pankkineuvotteluista lähtien. Siellä hän touhuaa omiaan, piirtelee, kuuntelee ja välillä kyselee jotain pöhköä, Nukari kertoo.

Isänä hänen tavoitteensa on viettää aikaa ja tehdä asioita yhdessä poikansa kanssa. Tällä viikolla hän on lomaillut Ylläksellä ja kertoo puhelimessa olevansa perheen kanssa moottorikelkkailemassa. Moottorikelkkailun lisäksi hän harrastaa potkunyrkkeilyä ja kesällä maastopyöräilyä.

— Kun on yksin metsän keskellä, ei auta murehtia työjuttuja. Kyllä se vauhtikin kiehtoo, Nukari sanoo nauraen.

Nukari muutti rakkauden perässä Oulusta Kotkaan viime kesänä. Myös tyttöystävä reissaa Nukarin töiden perässä ja tekee omia töitään etänä. Nukarin mukaan työn ja perhe-elämän yhdistäminen sujuu hyvin, mutta hän haluaisi viettää enemmän aikaa kotona.

Välillä Nukari miettii itsekin, millä kasvua tehdään. Hänen mielestään pitää olla joku haave siitä, mihin haluaa päästä ja milloin, ja lähteä tekemään töitä sitä kohti.

— Pitäisi miettiä, millaisia ihmisiä haluaa tavata, jos päämääränä on löytää uusia bisneksiä. Kaikki riippuu tavoitteista, onko tavoitteena pyörittää kahvilaa vai tehdä kymmenen kahvilan ketju.

Jos Nukari olisi kahvilanpitäjä, ei pitkään tarvitsisi miettiä, kumpi olisi hänen tavoitteensa.

Fakta: Niklas Nukari

Syntynyt 3.2.1993 Ylivieskassa.
Autolle.comin toimitusjohtaja. Pääomistajana viidessä muussa autoalan yrityksessä.
Vuoden nuori yrittäjä 2017.
Asuu Kotkassa tyttöystävänsä ja Oona-koiran kanssa. 3-vuotiaan pojan isä.
Rakastaa elämää, perhettään ja läheisiään.
Inhoaa suoraselkäisyyden puutetta. Omista teoista pitää kantaa vastuu.
Ihmettelee yhteiskuntaa. Kaikille pitäisi olla kaikkea, mutta mikään ei saisi maksaa mitään.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat