Lappeenrannan Marian aukion kesäterassi kiinnosti vain kahta yrittäjää – Ideaa oltiin jo hautaamassa, mutta nyt yritetään pienemmällä porukalla

Suunnitelma elävöittää Marian aukiota 4 – 6:lla terassiyrittäjällä ei lähtenyt koronavuonna heti lentoon. Neuvottelut kahden ilmoittautuneen yrittäjän kanssa jatkuvat.

Anu Kiljunen

Marian aukiolle saattaa sittenkin tulla yhteisterassi ensi kesäksi, mutta sitä pyörittäisi suunniteltua vähäisempi määrä yrittäjiä.
Marian aukiolle saattaa sittenkin tulla yhteisterassi ensi kesäksi, mutta sitä pyörittäisi suunniteltua vähäisempi määrä yrittäjiä.

Anne Kotiharju

Lappeenrannan kaupungin Marian aukiolle saattaa aueta ensi kesänä terassi, vaikka vain kaksi yrittäjää ilmoitti kiinnostuksestaan.

Kaupungin tavoitteena oli valita terassiyrittäjät viime viikolla ja koota neljästä kuuteen yrittäjää aukiolle rakennettavalle 150 paikan terassille.

Pienestä ilmoittautuneiden määrästä huolimatta kaupunki päätti pienen tuumaustauon jälkeen joka tapauksessa yrittää viedä ideaa eteenpäin.

– Otetaan aikalisä. Tarkoitus on nyt istua alas ja jatkaa keskusteluja näiden kahden ilmoittautuneen kanssa, selvittää asiaa sivusta seurannut kaupungin elinvoiman ja kaupunkikehityksen toimialajohtaja Pasi Leimi.

Idea oltiin perumaisillaan

Vähäinen kiinnostus Marian aukion terassia kohtaan oli pettymys. Ensireaktio olikin, että koko homma perutaan. Matkailun asiantuntija Antti Tuomaala Wirma yrityspalveluista arveli vielä perjantaina, että tehtyjä suunnitelmia voisi hyödyntää seuraavina vuosina.

Otetaan aikalisä. Tarkoitus on nyt istua alas ja jatkaa keskusteluja näiden kahden ilmoittautuneen kanssa. — Pasi Leimi

Laadittua terassin peruuntumistiedotetta ei lähetetty, vaan perjantai-iltaan jatkuneiden keskustelujen jälkeen päätettiin vielä yrittää pienimuotoisemmin.

– Kustannuksetkin pienevät, kun kontteja tarvitaan vain kaksi. Nämä ilmoittautuneet yritykset voisivat mielestäni hyvinkin täydentää toisiaan, toteaa Leimi.

Yhteinen terassi ja omat myyntikontit

Suunnitelman mukaan terassi olisi auki päivittäin 11.6. – 15.8. välisenä aikana.

Terassiyrittäjien käyttöön tulee myyntikontteja. Yrittäjät maksavat myyntipaikasta ja toimitilasta vuokraa ja varustavat oman myyntitilansa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan terassin toimijat voisivat tarjota erilaisia tuotteita erilaisilla teemoilla kuten baari- tai kahvilatuotteet tai paikalliset ja kansainväliset tuotteet.

Konsepti tuli tutuksi viime kesänä Helsingin Senaatintorilta, jossa oli useampia ravintoloitsijoita ja niiden asiakaspaikat yhteisiä. Senaatintori oli ensimmäinen tämäntyyppinen iso ulkoterassi ja sai valtavasti julkisuutta. Mukana oli helsinkiläisiä huippuravintoloitakin, ja suurterassilta sai myös juomia.