LUT sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen — Kiitosta tuli kyvystä vastata yhteiskunnan trendeihin ja vahvoista akateemisista ansioista

Kansainvälisen markkinoinnin maisteriohjelma sai tunnustuksen, jonka hakijat seulotaan monen vuoden prosessissa. Noin puolet hakijoiksi hyväksytyistä saa akkreditoinnin. Myös monet muutkin LUT:n koulutusohjelmat ovat läpäisseet kansainvälisen akkreditoinnin.

Mika Strandén

Kansainvälisyys, tieteellinen taso ja se, mitä opiskelijat, henkilökunta ja yhteistyökumppanit yliopistosta kertovat, vaikuttaa kansainvälisen arviointiryhmän arvioon yliopistosta.
Kansainvälisyys, tieteellinen taso ja se, mitä opiskelijat, henkilökunta ja yhteistyökumppanit yliopistosta kertovat, vaikuttaa kansainvälisen arviointiryhmän arvioon yliopistosta.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) markkinoinnin koulutus pärjää edelleen hyvin kansainvälisessä vertailussa.

Kauppatieteellistä koulutusta arvioiva European Foundation for Management Development -järjestö (EFMD) myönsi toistamiseen yliopiston Master in International Marketing Management -maisteriohjelmalle EPAS -tunnustuksen.

Arviointikriteereissä ohjelmilta edellytetään vahvaa kansainvälistymistä sekä erinomaista tieteellisen tuotannon, yritysyhteistyön ja laadunhallinnan tasoa, kertoo yliopisto tiedotteessaan.

EPAS-tunnustuksen hakijoiden karsinta tapahtuu useassa vaiheessa kahden-kolmen vuoden aikana. Ohjelma käydään läpi suunnittelusta toteutukseen ja lopputuloksiin. Kansainvälinen arviointiryhmä haastattelee yliopiston henkilökuntaa, opiskelijoita, alumneja ja yrityskumppaneita.

Noin puolet hakijoiksi hyväksytyistä saa akkreditoinnin.

Kiitosta kyvystä vastata trendeihin

LUT läpäisi EPAS-akkreditoinnin nyt toista kertaa. Ensimmäisen kerran näin tapahtui vuonna 2012. Nyt myönnetty tunnustus on voimassa kolme vuotta.

Arviointiryhmä kiitteli erityisesti LUT:n kykyä vastata yhteiskunnan trendeihin sekä vakaata tutkijakuntaa, jolla on vahvat akateemiset ansiot.

Kiitosta sai myös opetuksen integroiminen muiden kuin kauppatieteen alojen kanssa sekä etiikan, vastuullisuuden ja kestävyyden korostaminen.

Erilaiset listaukset ovat yliopiston työkalu

LUT osallistuu vuosittain moniin kansainvälisiin listauksiin ja vertailuihin. Niiden tehtävä on auttaa yliopistoa paitsi kehittämään toimintaansa, myös markkinoimaan itseään.

— Akkreditointi auttaa meitä erottautumaan kilpailluilla kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla, rakentamaan uusia kumppanuussuhteita sekä varmistamaan, että koulutus vastaa eri sidosryhmien tarpeita, kertoo ohjelmajohtaja Hanna Salojärvi.

School of Business and Managementin dekaanin, professori Sami Saarenkedon mukaan akkreditointiprosessi on auttanut paljon opetuksen laadun parantamisessa.

Kansainvälisen akkreditoinnin ovat läpäisseet myös LUT:n kemiantekniikan, sähkötekniikan ja tuotantotalouden kansainväliset koulutusohjelmat.

Luetuimmat