Linja-autot ovat vaikeuksissa Mansikkalan sillan rampissa Imatralla: Väliaikaisen kiertotien ”patti” raapii joka kerta auton pohjaa, kertoo Onnibussin kuljettaja

”Vaikka kuinka nostan auton korin ylös, aina sieltä jonkun näköinen raapaisun ääni kuuluu”.

Anu Pakarinen

Mansikkalan sillan väliaikaisjärjestelyissä on yksi ongelma, nimittäin iso patti Mansikkalan ramppiin ajettaessa, kertoo linja-autonkuljettaja Jukka Sutinen.
Mansikkalan sillan väliaikaisjärjestelyissä on yksi ongelma, nimittäin iso patti Mansikkalan ramppiin ajettaessa, kertoo linja-autonkuljettaja Jukka Sutinen.

Imatran Mansikkalan sillan väliaikaisjärjestelyt tuottavat vaikeuksia linja-autoille.

Ongelmana on Joensuun suunnasta tultaessa Mansikkalan ramppi, jonne ajetaan tällä hetkellä väliaikaista kiertotietä pitkin.

Anu Pakarinen

Kalusto vaihtuu reiteillä päivittäin. — Kohta jokaisen Onnibussin pohjassa on Imatralta tullut jälki, veikkaa kuljettaja Jukka Sutinen.

Kiertotie on niin jyrkkä, että linja-autot ottavat herkästi pohjakosketuksen, vaikka kuljettaja ajaisi miten varovaisesti tahansa.

Siinä on se patti, iso heitto. Vaikka kuinka nostan korin ylös, aina sieltä jonkun näköinen raapaisun ääni kuuluu. — Jukka Sutinen

— Tosi huono paikka. Siinä on se patti, iso heitto. Vaikka kuinka nostan korin ylös, aina sieltä jonkun näköinen raapaisun ääni kuuluu, kertoo Onnibussin kuljettaja Jukka Sutinen.

Pohjakosketus on talvioloissa paha juttu, hän jatkaa. Jos sähköjohdoissa ja letkuissa on jääpaakkuja, ne voivat vaikka repeytyä irti.

Jonoja syntyy

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen (ELY) ei ole kantautunut reklamaatioita tienkäyttäjiltä.

Sinänsä ihme, koska busseilta ja muilta isommilta ajoneuvoilta menee Mansikkalan rampille siirtymisessä paljon aikaa.

On pakko madella, Jukka Sutinen korostaa, ja silloin muu liikenne seisoo takana, koska iso auto tukkii ainoan käytössä olevan kaistan.

— Perjantaiaamuna taakse ehti tulla ainakin kymmenen auton jono.

Ongelma poistuu, ehkä

Ongelma poistuu itsestään, kun sillan molemmat kaistat palaavat normaalisti käyttöön.

Tätä saadaan kuitenkin odottaa pitkään.

Syksyyn saakka sillalla on käytössä Lappeenrantaan päin ajettaessa vain yksi kaista — mutta vain puolen sillan osuudelta, lohduttaa projektipäällikkö Seppo Mielonen ELYstä.

Mielosen mukaan rautatieasemalle ja muualle Mansikkalaan laskeutuva ramppi saadaan normaalisti käyttöön näillä näkymin tiistaina.

— Palaamme sillalla tilanteeseen, joka oli joulu-tammikuussa. Joensuusta tultaessa oikeanpuoleinen kaista suljetaan noin puolen sillan matkalta, koska liikenne pitää saada pois vaurioituneen tuen päältä aina seuraavalle tuelle saakka, Mielonen kertoo.

Enää ramppi ei tuota ongelmaa, koska autot pääsevät hyvissä ajoin ennen sitä palaamaan sillan oikeanpuoleiselle kaistalle.