Nuijamaan tullin päällikkö Petri Kukkonen on nähnyt salakuljettajien monet metkut — "Pissapoika oli usein käytössä"

Idea savukkeiden kuljetuksesta dronella on voinut tulla muualta Euroopasta, pohtii Petri Kukkonen.

Hannu Ojala

Savukkeet ovat suosittua salakuljetettavaa, koska veroetu houkuttaa.
Savukkeet ovat suosittua salakuljetettavaa, koska veroetu houkuttaa.

Nuijamaan tullin päällikkö Petri Kukkonen muistaa uraltaan etenkin suuret alkoholin ja tupakan salakuljetusyritykset.
— Niissä puhutaan kymmenistä tuhansista litroista alkoholia ja tuhansista kartongeista tupakkaa. Kymmenisen vuotta sitten 50 kiloa heroiinia yritettiin tuoda turkkilaisessa rekka-autossa. Se oli poikkeuksellisen suuri huumausainetakavarikko, muistelee Kukkonen, joka on työskennellyt eri tehtävissä itärajalla vuodesta 1995.

Tupakkaa ja juustoa auton rakenteisiin

Savukkeet ovat yleisintä salakuljetustavaraa veroedun tuoman houkutuksen vuoksi. Kukkosen mukaan henkilöautoon mahtuu jopa 100—150 kartonkia tupakkaa.
— Isoja takavarikkoja ei viime aikoina ole ollut, mutta se ei tarkoita, etteikö tupakkaa tuotaisi laittomasti. Reitit ja tekotavat ovat voineet muuttua.
Esimerkiksi savukkeita salakuljetetaan auton rakenteissa: polttoainesäiliössä, vararenkaassa, lokasuojissa, ovissa, kojelaudassa.
Samoja kätkötiloja käytetään vastapakotteiden alaisten tavaroiden, esimerkiksi juuston, viemiseen Venäjälle.
Alkoholin salakuljetus itärajalla romahti, kun Viro liittyi EU:hun vuonna 2004 ja viinaralli alkoi.
— Auton pissapoika oli usein käytössä silloin, kun viinaa vielä tuotiin paljon omaan käyttöön tai pienimuotoisempaan laittomaan myyntiin. Myös kaasusäiliöitä muutettiin kätkötilaksi laittamalla sinne erillinen pullo, jossa oli litra tai kaksi kaasua hämäyksen vuoksi. Loppuosa tilasta toimi kätkönä.

Tilaisuus tekee varkaan: kun salakuljetus onnistuu kerran, tekijä ajattelee, että kiinnijäämisen riski on pieni ja toiminta helposti laventuu.

Drone-idea on voinut tulla Euroopasta

Hiljattain paljastui, että Venäjältä on salakuljetettu savukkeita Suomeen dronella. Idea tähän on voinut tulla muualta Euroopasta, Kukkonen sanoo.
— Kaikki tavat käytetään, mitkä todetaan toimiviksi, ja tekotapoja voi tulla eri maista. Tietty tekotapa toistuu, kunnes se paljastuu. Sitten siirrytään uuteen tapaan.

Keitä salakuljettajat ovat?
Kukkosen mukaan niitä, jotka haluavat salakuljetuksesta taloudellista hyötyä.
— Esimerkiksi elintarvikkeiden kuljettaminen on varmaan lähtenyt liikkeelle omasta tarpeesta, mutta sitten mukaan on tullut tuttavapiirikin. Tilaisuus tekee varkaan: kun salakuljetus onnistuu kerran, tekijä ajattelee, että kiinnijäämisen riski on pieni ja toiminta helposti laventuu.