Jalankulkijat saavat kuraa niskaan vilkasliikenteisten katujen varsilla: Toimittaja testasi, miten takki likaantuu Vesitornin suoralla Lappeenrannassa

Kevättä enteilevät vesilammikot lainehtivat tiistaina Lappeenrannan kaduilla. Autoilijan piittaamattomuudesta voi seurata pesulalasku tai jopa sakko.

Kai Skyttä

Valtakadulla liikkuneet autoilijat ottivat jalankulkijan huomioon paremmin kuin olisi voinut kuvitella. Takki pysyi puhtaana mennen tullen.
Valtakadulla liikkuneet autoilijat ottivat jalankulkijan huomioon paremmin kuin olisi voinut kuvitella. Takki pysyi puhtaana mennen tullen.

Lepolankadun risteyksestä Lappeenrannan vesitornille ulottuva suora on pitkä kuin nälkävuosi. Tiistaiaamuna se oli myös poikkeuksellisen rapainen.

Kevään ensimmäiset sulamisvedet pakkautuivat Valtakadun kuoppiin ja notkelmiin, eivätkä aamuruuhkassa ajaneet autoilijat voineet aina valita roiskuttamattomia ajolinjoja. Jalankulkijat saivat edetä kinoksia pitkin tai ottaa riskin kurapesuista.

Lammikot loiskuvat kaupungin kaduilla monta kertaa vuodessa, mutta autoilijat eivät tunnu oppivan mitään. Herääkin epäily, että osa lennättää kuraa tahallaan. Etelä-Saimaa kävi testaamassa, voiko Vesitornin suoralla kävelevä jalankulkija ylipäätään säilyä kuivana.

Kohtelias ottaa etäisyyttä

Jalat uppoavat hiekansekaiseen muhjuun Valtakadun vieressä kulkevalla kävelytiellä. Tarvitaan iso ajoneuvo, nopea kiihdytys tai kova vauhti, jotta loskapärskeet sinkoutuisivat kadulta jalkakäytävälle saakka. Tosin yksikin osuma riittää tekemään takkiin näyttävän kurajäljen.

Valtaosa suomalaisista välttää kuran roiskuttamista kevyen liikenteen päälle. - Liikenneturva

Yritän tehdä roiskuttamisen helpoksi autoilijoille. Iso maali siirtyy kävelemään jalkakäytävän ajoradanpuoleiselle laidalle.

Autoja mataa ohitseni selvästi alle sallitun kattonopeuden. Melkein kaikki ovat siirtyneet hyvissä ajoin kauempana sijaitsevalle vasemmanpuoleiselle kaistalle.

Pieni vähemmistö ei välitä

Toisten huomioiminen kurakeleillä ei ole pelkkää ystävällisyyttä. Tieliikennelakikin edellyttää ajoneuvon nopeuden sovittamista sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti altistumaan lian tai soran pärskeille.

Liikenneturvan vuosi sitten tekemän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista välttää kuran roiskuttamista kevyen liikenteen päälle. Joukossa on kuitenkin mätämunia: seitsemän prosenttia vastanneista kertoi, ettei koskaan välitä siitä, sinkoileeko rapa vai ei.

Jos roiskuttajan rekisterinumero ehditään saada talteen, pesulalasku voi kolahtaa pian postilaatikkoon. Jos loanheitto muuttuu poliisiasiaksi, autoilija voidaan tuomita kuuteen tai jopa yhdeksään päiväsakkoon.

Harva kuitenkaan joutuu teoistaan tuomiolle. Yleensä muiden tielläliikkujien huomio kiinnittyy roiskutushetkellä ihan muuhun kuin autoilijan varmaan tunnistamiseen.

Kai Skyttä

Turha roiskuttaminen on laissa kielletty.
Turha roiskuttaminen on laissa kielletty.

Roiskuttaja melkein yllättää

Roiskuttaja melkein onnistuu yllättämään tälläkin kertaa. Sinisenharmaa farmarimallinen BMW suhahtaa selkäni takaa Lauritsalan suuntaan. Takkini pelastaa vain se, että kävelen ohitushetkellä bussipysäkin äärimmäisessä pohjukassa.

Muut autot lipuvat vesilammikkojen yli vakaasti kuin valtamerialukset. Käännyn Valtakadulta Lepolankadulle ilman ensimmäistäkään kuratahraa takissani, ja päättelen eteläkarjalaisten autoilijoiden kuuluvan sittenkin teiden ritareihin.

Lappeenrannan pahimpia lätäköitä

Satamatie, Pallonlahti.

Simolantien alikulkutunneli.

Hietalankadun alikulkutunneli.

Lappeenkadun notko Taipalsaarentien liittymän kohdalla.

Orioninkadun lätäkkö Skinnarilassa.

Helsingintien ja Katajakadun risteyksen lätäkkö Kourulassa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset