Lomanautinnon menetyksestä voi jatkossa saada korvausta — rumat kaakelit tai huono sää eivät kuitenkaan riitä perusteeksi

Vanhan valmismatkalain korvaava uusi laki ottaa paremmin huomioon nykyiset tavat hankkia matkoja.

Kai Skyttä

Matkailuun liittyvissä ongelmissa kuluttajaa auttavat kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta. Euroopan kuluttajakeskus auttaa rajat ylittävässä tapauksessa EU:n sisällä.
Matkailuun liittyvissä ongelmissa kuluttajaa auttavat kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta. Euroopan kuluttajakeskus auttaa rajat ylittävässä tapauksessa EU:n sisällä.

Varatun matkan peruuttamisesta tulee jatkossa entistä helpompaa. Lisäksi lomanautinnon menettämisestä voi vaatia korvausta jälkikäteen.

Valmismatkalain korvaava laki antaa tosin matkanjärjestäjälle mahdollisuuden veloittaa peruutusmaksun, vaikka peruutuksen syynä olisi sairaus. Mielipahakorvauksia ei jatkossakaan kannata odottaa liian pilvisen sään tai väärän väristen kylpyhuonekaakeleiden takia.

En kuitenkaan kannustaisi yrittämään korvauksia rumista kaakeleista.

Heinäkuun alusta voimaan tulevassa laissa matkailupalveluyhdistelmistä on uutta matkapaketin käsitteen määritteleminen.

— Lainsäädäntö pääsee 2000-luvulle. Uudet tavat hankkia matkoja tulevat vasta nyt kunnolla lainsäädännön piiriin, tarkastaja Tom Vihonen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.

Matkapaketti korvaa valmismatkan

Aiemmin laki lähti siitä, että matkatoimisto järjestää valmismatkan kaikkine tilpehööreineen. Nyt moni ostaa lennot, majoitukset ja lisäpalvelut suoraan netin kautta.

Uusi laki koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan esimerkiksi lennot ja hotellin tai muun lisäpalvelun kuten autonvuokrauksen tai retken. Tällöin kyseessä on matkapaketti, joka korvaa entisen valmismatka-termin.

Matkapaketeilla on kattava kuluttajansuoja. Peruutusoikeus ja mahdollisuus hakea vahingonkorvausta laajenee.

— Käytännössä uutena mukaan tulee auton vuokraaminen yhdeksi matkapalveluksi. Aiemmin mukana on ollut muu matkailupalvelu, joka pitää sisällään kaikenlaista teatterilipuista rinnepasseihin ja golf-kierroksista opastettuihin retkiin.

Mika Strandén

Matkapaketti voi muodostua esimerkiksi maatilamajoituksesta ja moottorikelkkaretkestä.

Matkavakuutus entistä tärkeämpi

Matkan voi jatkossa peruuttaa missä vaiheessa hyvänsä ennen matkaa. Matkavakuutuksen merkitys korostuu entisestään, koska matkanjärjestäjä saa periä perumisesta johtuvat kohtuulliset kulut, vaikka perumisen syynä olisi esimerkiksi sairaus. Vakuutus kannattaakin ottaa ennen matkan tilaamista.

— Jos yrittäjä ei saa rahojaan takaisin lennoista tai majoituksesta, hän voi periä ne asiakkaalta. Matkanjärjestäjän on kuitenkin pystyttävä näyttämään, mihin peruutusmaksu perustuu, jos asiakas sitä vaatii, Vihonen kertoo.

Ruokamyrkytys voi tuoda korvauksen

Sateiset päivät aurinkolomalla tai rumat taulut seinillä eivät oikeuta korvaukseen lomanautinnon menetyksestä. Jos sen sijaan on puoli- tai täysihoitomatkalla ruokamyrkytyksen takia muutaman päivän sairaana, korvausta voi jatkossa saada.

— Tämä kyllä edellyttää matkanjärjestäjältä merkittävää virhettä. Järjestäjän ei voida katsoa syyllistyneen virheeseen, jos hotelli tekee satunnaisen mokan. Jos samaa hotellia käytetään toistuvasti useista samanlaisista virheistä huolimatta, matkanjärjestäjä voi joutua vastuuseen.

Kun laki tulee voimaan, mielipahasta johtuvia tapauksia tulee varmasti ratkottavaksi.

— En kuitenkaan kannustaisi yrittämään korvauksia rumista kaakeleista. Pitää pystyä näyttämään merkittävä virhe matkanjärjestäjän puolelta.

Matkailuyrityksille velvoitteita

Uudistus vaikuttaa myös pieniin matkailuyrityksiin.

— Esimerkiksi maatilamajoitus ja siihen yhdistetty kalastusretki tai moottorikelkkasafari voi jatkossa olla paketti.

Nykyisin yleistä on, että majoituksen tai kuljetuksen varaamisen yhteydessä kuluttajalle tulee paljon sähköpostilinkkejä palveluihin.

— Jos se elinkeinonharjoittaja, joka saa ensimmäisen varauksen, lähettää varaajalle linkkejä muista tarjolla olevista palveluista, tästä muodostuu yhdistetty matkajärjestely.

Jos kuluttaja tekee toisen sopimuksen 24 tunnin sisään ensimmäisestä varauksesta, muodostuu kevytpaketti. Tällöin ensimmäisen palveluntuottajan on asetettava vakuus konkurssin tai maksukyvyttömyyden varalta.

— Jokainen palveluntarjoaja on kuitenkin vastuussa omista palveluistaan toisin kuin vanhan lain mukaisessa valmismatkassa, jossa matkatoimisto vastasi koko paketista, Vihunen muistuttaa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet