Risteilijän kapteeni kantaa vastuun tuhansien ihmisten turvallisuudesta — ”Kun tuuli puhaltaa myrskylukemia, on helppo tehdä päätöksiä”

Heikki Laakkonen halusi merille jo pikkupoikana. Nyt hän toimii uuden Sky Princess -aluksen kapteenina ja tervehtii aina suomalaisia matkustajia.

Lea Rosbäck

Suomalainen kapteeni Heikki Laakkonen ajaa itse laivansa satamiin ja sieltä pois.
Suomalainen kapteeni Heikki Laakkonen ajaa itse laivansa satamiin ja sieltä pois.

Oli vuosi 2001. Heikki Laakkonen toimi perämiehenä Grand Princessillä, joka risteili Karibialla. Tapansa mukaan hän soitti suomalaisten matkustajien hyttiin kysyäkseen kuulumisia.

Pitkän soiton jälkeen puheluun vastattiin. Luurista kuului vanhan miehen varovaisella, hiljaisella äänellä: Haloo?

— Ymmärsin heti, että nyt minua tarvitaan. Kutsuin parin illalliselle ja käänsin ruokalistan suomeksi. Kiitollinen eläkeläispariskunta ei puhunut sanaakaan englantia, mutta reippaasti he olivat matkaan lähteneet, nykyisin Sky Princessin kapteenina työskentelevä Heikki Laakkonen muistelee.

Hän käy nykyisinkin jokaisen matkan kansallisuuslistan läpi nähdäkseen, onko mukana suomalaisia, ja ottaa heihin yhteyttä, jos aikaa suinkin on. Ainakin hän pysähtyy tervehtimään suomea puhuvia matkustajia.

Kapteenilla myös vihkivaltuudet

Heikki Laakkonen katseli jo pikkupoikana Kalla-laivan kulkua Kalajoen Hiekkasärkiltä Maakallaan. 13-vuotiaana hän puhui itsensä laivalle ”pyörimään jaloissa” ja sai 15-vuotiaana jo kansipojan palkkaakin.

Meri puraisi niin kovaa, että asepalvelusaika kului merivoimissa ja sen jälkeen oli edessä Rauman Merenkulkuoppilaitos. Matka puolimatruusista merikapteeniksi kestää 8—9 vuotta.

Laakkonen valmistui merikapteeniksi vuonna 1999. Princess Cruisesille hän päätyi töihin vuonna 2001, ja ensimmäisen oman laivansa hän sai 2013.

Olen itse aloittanut kantta skrapaamalla ja maalaamalla. — Heikki Laakkonen

Kapteenin työhön kuuluu glamouria ja edustamista. Hänellä on myös valtuudet vihkiä pareja avioliittoon, jos laiva purjehtii Maltan, Bahaman tai Bermudan lipun alla.

Sky Princess purjehtii Bermudan lipun alla, joten Laakkonen voi toimia vihkijänä. Avioliittoon täytyy kuitenkin hakea lupaa etukäteen, ja se pitää rekisteröidä kotimaassa. Määräyksiin ja maksuihin kannattaa tutustua ennen matkaa.

Eniten hän kuitenkin nauttii merien valloittamisesta.

— Oma henkilökohtainen suosikkini on Ranskan Polynesian Tahiti.

Talvi 2020 taittuu Karibialla. Sitten Laakkonen ajaa laivansa Atlantin yli ja seilaa loppukevään ja alkukesän Itämerellä.

Johtajalta vaaditaan muuntautumiskykyä

Kapteeni vastaa matkustajien ja miehistön, yhteensä yli 5 000 ihmisen turvallisuudesta ympäri vuorokauden. Viimeinen vastuu on aina kapteenilla, myös silloin, kun hän on lepovuorossa.

— Kun tuuli puhaltaa myrskylukemia, on helppo tehdä päätöksiä. Mutta kun lukemat näyttävät raja-arvoja, joutuu välillä jättämään jonkin sataman väliin ja aiheuttamaan matkustajille pettymyksen. Hyvää stressinsietokykyä tarvitaan.

Kapteeni Laakkonen on aina komentosillalla, kun laiva ajetaan satamaan tai pois satamasta. Kapteenilla on alaisuudessaan päällystö, joka huolehtii koneistosta, hotellitoiminnasta ja henkilöstöstä. Perämiehet ajavat laivaa kapteenin komennossa.

Miehistössä on viittäkymmentä eri kansalaisuutta, ja myös päällystö tulee eri puolilta maailmaa.

— Yksioikoinen johtaminen ei riitä, vaan tarvitaan muuntautumiskykyä. Yhdelle toimii reiluus, toiselle jämäkkyys, Laakkonen sanoo.

Kapteeni tietää senkin, mitä perustyö laivalla on.

— Olen itse aloittanut kantta skrapaamalla ja maalaamalla, Laakkonen sanoo.

Lea Rosbäck

Sky Princess navigoi taitavasti kapealla Kotorinlahdella. Lähdön hetkellä laivan sumutorvesta raikaa Lemmenlaivan tunnussävel.
Sky Princess navigoi taitavasti kapealla Kotorinlahdella. Lähdön hetkellä laivan sumutorvesta raikaa Lemmenlaivan tunnussävel.

Onnistunut risteilyloma vaatii perehtymistä

Onnistunut risteily alkaa oikean varustamon, aluksen ja matkakohteen valinnasta. Mieti ensin, kenen kanssa ja milloin haluat matkustaa, mitä matkalta halutaan ja

mikä on budjetti. Näillä Risteilykeskuksen asiantuntijan Petri Sirénin matkavinkeillä pääsee jo haaveilun makuun.

Häämatkalaisille

Celebrity Cruises: Nuorekas, tyylikäs ja laadukas, modernia luksusta tarjoava Premium-luokan varustamo. Erinomainen hinta-laatusuhde.

Hapag Lloyd Cruises: Europa 2 on merten Four Seasons tai Ritz Carlton, yksinkertaisesti maailman laadukkain laiva, kertoo Berlitz Cruise Guide.

Seadream Yacht Club: 100 matkustajaa, joita palvelee 95 hengen miehistö. Pienellä jahdilla pääsee maailman upeimpiin kohteisiin.

Lapsiperheille

Royal Caribbean: Oasis-luokan laivat ovat huvipuiston, vesipuiston, Heurekan, Broadwayn ja Las Vegasin yhdistelmiä. Ehdoton juttu kouluikäisille ja teineille.

MSC Cruises: Ylivoimaisesti parhaat lapsialennukset, alle 12-vuotiaat maksavat vain verot.

Kolmen sukupolven matkalle

Norwegian Cruise Line: Aktiviteetteja ja ravintoloita eri ikäisille. Ei pukukoodeja eikä etukäteen määriteltyjä illallisaikoja.

Royal Caribbean: Maailman suurimmat laivat, tekemistä kaikenikäisille, yötä päivää.

Yksin matkustaville

Norwegian Cruise Line: Samalle kannelle sijoitettuja studiohyttejä yksin matkustavalle ilman lisämaksua.

Crystal Cruises: Kuuden tähden palvelua ja gourmetruokaa yli 55-vuotiaille yksin matkustaville. Tarjouksia, joissa yhden hengen hytin lisämaksu on vain 20 prosenttia hytin hinnasta.

Varttuneemmille

Hurtigruten: Norjan rannikkoristeily on henkeäsalpaavan kaunis elämys.

Princess Cruises: Iltapäiväteetä, asiantuntijaluentoja ja musikaaliesityksiä. Varustamo, jonka aluksella Lemmenlaiva kuvattiin.

Holland America Line: Jumppaa, terveysluentoja ja bingoa. Keski-ikä 60 vuotta.

Uusimmat uutiset