Sadan eri liikuntamuodon vuosi vei Mikko Ikävalkon myös miekkailemaan – ”Liikkumiseeni on tullut lisää hauskuutta ja monipuolisuutta”

Mika Strandén

Mikko Ikävalko treenasi miekkailua keskittyneesti Saimaan Säilien Ilari Saarisen opastuksella.

Mikko Ikävalko löysi itsensä perjantaina pistämässä miekalla seinään kiinnitettyä taulua Lappeenrannan urheilutalon miekkailusalissa.

Vuoden miekkailuseuraksi valitun Saimaan Säilien Ilari Saarinen opetti ummikolle kärsivällisesti lajin perustekniikoita. Jalkaterät ovat noin 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Toinen käsi on sivulla, ei selän takana.

Ikävalko juhlistaa Suomen satavuotista itsenäisyyttä kokeilemalla sataa eri liikuntamuotoa tämän vuoden aikana. Miekkailusta tuli laji numero 90.

— Kympit paukkuivat taas. Loppusuora avautuu.

Haasteen ansiosta kulunut vuosi on ollut Ikävalkolle itsetutkiskelua. Monen lajin kautta hän on yllättänyt itsensä, usein myös negatiivisesti.

— Muistan vetäneeni parikymppisenä telinevoimistelusalilla rekissä kippejä ja muita. Kun sinne meni nyt 20 kiloa myöhemmin, huomasi olevansa ihan hiekkasäkki koko äijä.

Tavoitteena on ollut kunnon treeni jokaisessa lajissa. Kädenvääntöäkin Ikävalko kokeili, mutta ei hyväksynyt sitä lajilistaansa, koska käden puristusvoima loppui heti todisteeksi otetun kuvan jälkeen.

— Marjanpoiminta, lumenluonti ja halonhakkuu voivat olla kuntoilusuorituksina tosi kovia, mutta halusin mennä näissä lajeissa terveysliikunnasta pikkuisen sportimpaan suuntaan.

Ennakkoasenteiden rikkomista

Ikävalko on liikunnanohjaaja ja Etelä-Karjalan Liikunnan ja Urheilun terveysliikunnan kehittäjä. Kimmoke haasteeseen tuli työpaikan turinoista Imatran urheilutalolla, kun työkaveri Lasse Heiskanen tuumi omaksi Suomi100-tempauksekseen pyöräillä töihin sata työpäivää peräkkäin.

— Ajattelin, että minulle sama olisi Lappeenrannassa asuvana pikkuisen liian rajua, mutta sadan lajin haaste voisi olla hyvä. Se sai aika paljon kannatusta.

Valtaosaa projektin aikana eteen tulleista lajeista Ikävalko on kokeillut tavalla tai toisella ennenkin. Kokonaan uusia tuttavuuksia on ollut kymmenkunta, kuten esimerkiksi baletti, taito- ja muodostelmaluistelu, haavipallo, pound ja pickleball.
Hengeltään Ikävalko on ryhmäliikkuja ja palloilija, mutta haavipallo avasi tutullakin osa-alueella uuden maailman.

— Haavipallo on kova laji, joka vaatii silmä-käsi-koordinaatiota. Se tuntui heti hyvältä, kun olen muutenkin mailapelejä pelannut. Tuli onnistumisen elämyksiä.

Moniin urheilulajeihin liittyy edelleen henkisiä raja-aitoja, joita Ikävalko haluaa rikkoa. Esimerkiksi hän nostaa agilityn, jota kohtaan osalla ihmisistä on edelleen ennakkoluuloja.

— Agilityä kokeiltuani arvostan suuresti niitä, jotka pystyvät ohjaamaan vaikka jotain paimenkoiraa ja samaan aikaan juoksemaan sen kanssa kilpaa. Meinasin puhaltaa agilityhallissa keuhkoni pihalle.

Uusien liikuntamuotojen kokeilu piristää iästä riippumatta, mutta itselle tuttuihin juttuihin lähteminen on se helpoin ja turvallisin valinta.

Ikävalkolle lähtö balettitunnille vaati henkisen kynnyksen ylittämistä.

— Koko hommassa hankalin asia on se, että uskaltaako lähteä johonkin. Kun käy kerran kokeilemassa, se avartaa ihan uudella tavalla.

Perustaidoista huolehtiminen madaltaa kynnystä kokeilla uutta

Sadan urheilulajin haaste on havahduttanut Mikko Ikävalkon huomaamaan, että hänen oma liikkumisensa on muuttunut vuosien varrella varsin yksipuoliseksi.
Kävely, juoksu ja punttisali sopivat toki työssäkäyvän perheenisän ohjelmaan hyvin ja ovat auttaneet pitämään kestävyys- ja lihaskunnosta huolta.

Nuorena monipuolisella liikunnalla saavutettu koordinaatio on kuitenkin kadonnut, kun erilaisia liiketaitoja ja hermotusta ei ole tullut kehitettyä.

— Näiden kaikkien lajien kautta minulle on taas avartunut liikunnan koko repertuaari. Liikkumiseeni on tullut lisää hauskuutta ja monipuolisuutta. Olen saanut vastauksia siihen, mitä taitoja minun pitää itsessäni kehittää, Ikävalko sanoo.

Tempauksen paras puoli on Ikävalkon mukaan ollut se, miten paljon hänen sosiaaliset kontaktinsa ovat lisääntyneet. Asiasta kuulleet ihmiset, tutut ja tuntemattomat, ovat tulleet nykimään hihasta ja kutsuneet liikkumaan.

— Sellaista minulle ei ole tapahtunut koskaan. Ensimmäisen puolen vuoden lajit keksivät muut, minä sain pitää aivot hyllyllä.

Kertaakaan Ikävalko ei myöskään ole kutsusta kieltäytynyt. Crossfit-treeni tosin jäi Oslon-reissun vuoksi väliin. Korvaavaksi treeniksi Ikävalko ei kuitenkaan suunnannut Holmenkollenin hyppyrimäkiin.

— On siitäkin vitsiä heitetty, että seuraavaksi mäkihyppy. En sulje sitäkään pois, jos sopiva mäki löytyy. Toisaalta ihmiset ovat huomanneet kyseessä olevan sen verran hullun kaverin, että on tullut sitäkin kommenttia, että älä helkutissa sentään mäestä hyppää.

Mikko Ikävalkon kokeilemien liikuntamuotojen lista perjantaina 7. joulukuuta:

1. Kävely

2. Retkiluistelu

3. Kahvakuula

4. Juoksu

5. Sauvakävely

6. Sulkapallo

7. Telinevoimistelu

8. Hiihto

9. Potkukelkkailu

10. Avantouinti

11. Pound

12. Seinäkiipeily

13. Lumikenkäily

14. Pikaluistelu

15. Kuntosali

16. Akrobatia

17. Vesijumppa

18. Lavatanssijumppa eli lavis

19. Kuntopiiri

20. Kaukalopallo

21. Tennis

22. Taitoluistelu

23. Pickleball

24. Footbag

25. Lentopallo

26. Tarkkuusammunta

27. Tossupallo

28. Aitajuoksu

29. Jääpallo

30. Jääkiekko

31. Hiihtosuunnistus

32. Koirahiihto/valjakkolajit

33. Koripallo

34. Ampumahiihto

35. Pöytätennis

36. Vesijuoksu

37. Lacrosse

38. Keilailu

39. Maastopyöräily

40. Rullaluistelu

41. Frisbeegolf

42. Salibandy

43. Ringette

44. Petanque

45. Spinning

46. Body pump

47. Squash

48. Kick bike

49. Ultimate

50. Pesäpallo

51. Sisäsoutu

52. Golf

53. Rullalautailu

54. Agility

55. Soutu

56. Rullahiihto

57. Sup-lautailu

58. Kajakkimelonta

59. Patikointi/reppuvaellus

60. Trampoliini

61. Nyrkkeily

62. Vapaan veden uinti

63. Pituushyppy

64. Korkeushyppy

65. Discotanssi

66. Esterata

67. Kuulantyöntö

68. Moukarinheitto

69. Baletti

70. Avokanoottimelonta

71. Keihäänheitto

72. Kiekonheitto

73. Jalkapallo

74. Amerikkalainen jalkapallo

75. Karting

76. Paini

77. Kolmiloikka

78. Scoottaus

79. Parkour

80. Suunnistus

81. Yin-jooga

82. Pyöräsuunnistus

83. Muodostelmaluistelu

84. Ampumajuoksu

85. Rullalätkä

86. Futsal

87. Käsipallo

88. Painonnosto

89. Zumba

90. Miekkailu

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat