Niki Tuuli jätti viisi kuskia taakseen Moto2:n aika-ajoissa, tulos oli heti tallin kauden paras

Gold & Goose Photography

Niki Tuuli vasta opettelee uuden Kalex-pyöränsä ominaisuuksia, mutta ylsi silti kelpo vauhtiin MotoGP-sarjan debyytissään Moto2-luokassa.
Niki Tuuli vasta opettelee uuden Kalex-pyöränsä ominaisuuksia, mutta ylsi silti kelpo vauhtiin MotoGP-sarjan debyytissään Moto2-luokassa.

Niki Tuuli ajoi 30. lähtöruutuun uransa ensimmäisissä ratamoottoripyöräilyn Moto2-luokan aika-ajoissa Ranskan Le Mansissa. Sijoitus on imatralaisen uuden tallin SIC Racing Teamin kauden paras aika-ajoissa.

Tuuli, 22, korvasi tallissa alkukauden ajaneen malesialaisen Zulfahmi Khairuddinin, joka oli alkukauden aika-ajoissa kahdesti viimeinen ja kahdesti toiseksi viimeinen. Tuuli jätti taakseen nyt viisi kuljettajaa.

Tuuli sai radan kaksi ensimmäistä sektoria loksahtamaan kohdalleen hyvin jo aika-ajojen alussa, mutta kolmas ja neljäs sektori tuottivat ongelmia.

Uuden luokan metkujen opettelu konkretisoitui kymmenen minuuttia ennen aika-ajojen päätöstä. Tuuli oli palannut varikolta radalle parantamaan aikaansa, mutta ajautui ensimmäisellä nopealla kierroksellaan ulos radalta viimeisessä kaarteessa ja kellahti varsin hitaassa vauhdissa kyljelleen hiekan puolelle.

Imatralainen pääsi jatkamaan välittömästi, muttei käynyt kaatumisensa jälkeen varikolla, vaan ajoi parhaan aikansa 1.38,683 lopulta hieman myöhemmin 17. kierroksellaan.

Aika oli Tuulelle pettymys, sillä hän tavoitteli 1.37-alkuista lopputulosta.

Le Mans ei päästänyt muitakaan kuskeja helpolla. Pelkästään Moto2-luokan aika-ajoissa kaatumisia tapahtui pitkälti toistakymmentä.

Dramaattisin ulosajo osui MM-sarjan kuutoselle Xavi Viergelle, joka suistui pihalle viimeisellä nopealla kierroksellaan, kun hän oli sektoriaikojen perusteella haastamassa Francesco Bagnaian paaluaikaa.

Vierge kuitenkin pääsee kisaan heti Bagnaian viereltä ennen Lorenzo Baldassarria ja Joan Miriä.

Bagnaia tykitti Kalexillaan heti aika-ajojen alussa ajan 1.36,188, joka toi hänelle uran ensimmäisen Moto2-paalupaikan. Aika myös alitti vanhan rataennätyksen yli kolmella sekunnin kymmenyksellä.

Ajo Motorsportin kuskeista Brad Binder onnistui ja oli kahdeksas. Sen sijaan MM-sarjassa kolmantena oleva Miguel Oliveira jäi kymmenenneksi.

Rataennätys nähtiin myös MotoGP-luokassa, jossa Yamahalla ajava ranskalainen Johan Zarco oli riemuissaan napattuaan parhaan lähtöpaikan kotiyleisönsä edessä.

— Tuntuu mahtavalta. En odottanut tämän olevan minulle näin tunteikasta jo aika-ajoissa. Se työ, jota teimme pyörän ja renkaiden säätöjen kanssa, toimi mainiosti. Se lupaa hyvää kisaan, sanoi kisajärjestäjien haastattelussa.

MotoGP:n MM-sarjaa johtava Marc Marquez ajoi Hondallaan kakkosruutuun ennen italialaiskolmikkoa Danilo Petrucci (Ducati)–Andrea Iannone (Suzuki)–Andrea Dovizioso (Ducati). Lajilegenda Valentino Rossi starttaa kisaan yhdeksänneltä paikalta.

Tuulen debyytti sujunut hyvin

Tuulen kisaviikonloppu on ollut nousujohteinen. Hän paransi vauhtiaan harppauksin jokaisessa harjoituksessa.

Ensimmäisissä vapaissa harjoituksissaan Moto2-pyörällä Tuuli oli 30:s ja kellotti ajan 1.39,720, josta hän toisessa harjoituksessa raapaisi pois 0,860 sekuntia.

— Päivän tavoitteena oli tutustua pyörään, rataan ja tiimin työskentelyyn, sillä kaikki on ihan uutta. Omasta mielestäni kaikki sujui hyvin ja ajaminen parani. Kierros kierrokselta opitaan lisää, Tuuli kertoi perjantain session jälkeen Facebook-sivuillaan.

Aika-ajoja edeltäneessä kolmansissa vapaissa harjoituksissa Tuuli paransi aikaansa edellispäivästä vielä 0,526 sekuntia ja oli 27:s.

Varsinkin Le Mansin radat kovat jarrutuspaikat tarjoavat Tuulelle mainioita tilaisuuksia oppia uudesta pyörästä, renkaista ja luokasta.