Uusittu Kimi Circuit antaa vauhtia SM-osakilpailulle — Radalla päästellään nyt pari sekuntia nopeampia kierrosaikoja, mutta kilpailijoita lähtöruudukkoon mahtuisi tuplasti enemmän

Uusi rataprofiili on viimeistelty tänä keväänä. Vanhan radan väliin on lisätty uusia asfaltoituja osuuksia. Uusittu rata sai avajaiskilpailussaan erittäin hyvää palautetta kilpailijoita.

Kari Huusari

Kartingin SM-sarjan kauden toinen kisaviikonloppu ajetaan Lappeenrannassa. Sarjapisteistä taistellaan uuden profiilin saaneella 
Kimi Circuitilla. Sääennusteen mukaan ainakin tänään perjantaina viralliset harjoitukset ajetaan vesikelissä.
Kartingin SM-sarjan kauden toinen kisaviikonloppu ajetaan Lappeenrannassa. Sarjapisteistä taistellaan uuden profiilin saaneella Kimi Circuitilla. Sääennusteen mukaan ainakin tänään perjantaina viralliset harjoitukset ajetaan vesikelissä.

 Kyllähän me mielellämme näkisimme niissäkin vähän enemmän kilpailijoita. Karting-kisoissa radat on yleensä mitoitettu 34 autolle, jolloin radalla alkaa olla jo oikeasti tapahtumia. — Harri Rämä

Muukon Kimi Circuitilla ajettiin torstaina kovaa kyytiä vapaita harjoituksia.

Edessä on kartingin SM-sarjan toinen kilpailuviikonloppu, joka kaasutellaan uusitulla radalla.

— Uusi rataprofiili on viimeistelty tänä keväänä. Vanhan rataprofiilin väliin on lisätty uusia asfaltoituja osuuksia. Nyt on mahdollisuus ajaa joko vanhaa tai uutta rataa, kertoo kilpailunjohtaja Harri Rämä Lappeenrannan Urheiluautoilijoista.

Uuden profiilin avajaiskilpailuna järjestettiin pari viikkoa sitten Rotax Max Challenge -merkkisarjan kilpailu.

Rämän mukaan rata sai tuolloin erittäin hyvää palautetta kuljettajilta, ja sen pohjalta myös SM-viikonloppu päätettiin ajaa uudella profiililla.

— Kierrosajat ovat pari sekuntia nopeampia, joten uusi profiili on paljon vauhdikkaampi. Kun vanha rata oli 1 038 metriä, nyt se on 1 030 metriä, eli pituuseroa on vain kahdeksan metriä.

SM-pisteitä jaetaan kahdessa luokassa

Kartingin SM-sarja avattiin toukokuussa Porissa. SM-pisteistä taistellaan tänä vuonna kahdessa luokassa, OK ja OK-junior.

Sarjassa ajetaan yhteensä viisi kilpailuviikonloppua, jokaisessa ajetaan kaksi kilpailuerää.

Kolmantena luokkana piti olla vaihteellisten autojen KZ2, mutta siihen ei tullut kuin kaksi ilmoittautumista, joten SM-arvo jäi täyttymättä.

Luokan Suomen mestaruus ratkotaan yksittäisessä kilpailussa myöhemmin syksyllä.

Myös kahteen kilpailuluokkaan mahtuisi tuplamäärä kuljettajia. Molemmissa luokissa on ollut viime vuosina 15—20 osanottajaa.

— Kyllähän me mielellämme näkisimme niissäkin vähän enemmän kilpailijoita. Karting-kisoissa radat on yleensä mitoitettu 34 autolle, jolloin radalla alkaa olla jo oikeasti tapahtumia.

Suomessa ajetaan kolmea eri sarjaa

Moottoriurheilussa pienet harrastajamäärät ovat olleet trendi on usean vuoden ajan, mutta Rämän mukaan tilanne on kohenemaan päin.

— Osaltaan vaikuttaa sekin, että Suomessa ajetaan kolmea eri sarjaa. SM-sarjan lisäksi ajetaan kahta kaupallista sarjaa, jotka vievät osan kilpailijoista.

Lappeenrannan ja Imatran alueelta SM-sarjassa ei ole mukana kilpailijoita. Kymin alueelta OK-luokassa ajaa yksi kotkalaiskuljettaja.

Uusia paikallisia voimia yritetään löytää koko ajan.

— Junnutyötä on tehty ja kerhoillat jatkuvat edelleen. Kisajärjestelyistä huolimatta tiistaisin on pyöritetty junnuiltoja, jotka ovat olleet suosittuja tänäkin vuonna.

Kymin alueella junnutoimintaa yritetään elvyttää viime vuonna aloitetulla Kymi cup -kilpasarjalla.

— Oikeastaan voisi puhua harrastetapahtumasta, jolla yritetään saada uusia kuljettajia lajin pariin. Siellä on ensimmäistä kertaa ajamista kokeilevia nuoria kuljettajia sekä ikämiesluokassa vanhoilla päivillään lämmitteleviä kuljettajia.