Käyttökiellossa olevien Muukon haulikkoratojen parannustyöt liikkeelle kevään aikana, lyijyhauleilla ei radalla jatkossa enää paukutella — "Tavoitteena on aloittaa rakentaminen mahdollisimman nopeasti"

Haulikkoratojen ympäristöluvan muutos hyväksyttiin lupalautakunnassa. Seuraavaksi aletaan valmistella urakkatarjouskilpailua. Uudella radalla ammutaan pelkästään teräshauleilla.

Kalle Sipiläinen

Muukon haulikkoratojen maaperä ja taustavallit puhdistettiin ympäristölupaehtojen mukaisesti syksyllä 2017. Siitä lähtien haulikkorata on ollut toistaiseksi käyttökiellossa ja haulikkoammunnan harrastajat ilman rataa.
Muukon haulikkoratojen maaperä ja taustavallit puhdistettiin ympäristölupaehtojen mukaisesti syksyllä 2017. Siitä lähtien haulikkorata on ollut toistaiseksi käyttökiellossa ja haulikkoammunnan harrastajat ilman rataa.

Muukon ampumaurheilukeskuksen haulikkoratojen parannustyöt nytkähtävät eteenpäin kevään aikana. Lupalautakunta myönsi tiistaina Lappeenrannan liikuntatoimelle muutoksen radan ympäristölupaan.

Muutosta haettiin haulikkoradoille määrättyihin maaperän ja pohjaveden suojausrakenteisiin, koska radalla siirrytään yksinomaan teräshaulien käyttämiseen.

— Nyt alamme valmistella urakkatarjouskilpailun asiakirjoja ja kevään aikana valitaan urakoitsija. Tavoitteena on aloittaa rakentaminen keväällä mahdollisimman nopeasti, kertoo hankesuunnittelua tehnyt projektijohtaja Ilkka Oksman Lappeenrannan Toimitilat Oy:stä.

Oleellisinta muutoksessa on se, että alkuperäisenä suunnitelmana oli pinnoittaa myös ampumapaikan ja sivu- ja taustavallien välinen tasainen alue tiivispinnoitteella.

Siitä kuitenkin luovuttiin kustannussyistä, koska suurin osa hauleista tippuu joka tapauksessa suojavalleihin ja niiden edustalle. Nämä alueet tiivistetään myös uudessa suunnitelmassa.

Nyt täytyy vain varmistaa, ettei siellä todellakaan ammuta sekaisin lyijy- ja teräshauleilla, koska teräs voi kiihdyttää lyijyhaulien rapautumista. — Minna Korttinen

Samalla tiivistetään vallien takaosaa, koska ammuttaessa hauleja lentää jonkin verran myös vallien taakse. Myös vesien hallintaa vallien takana parannetaan.

Hankesuunnitelmassa taustavallin harja on 11 metriä ampumapaikkojen ja kentän tasoa korkeammalla. Sivuvallien harjat kohoavat 15 metriä ampumapaikkoja korkeammalle.

Vallit rakennetaan U-muotoiseksi, jotta ne rajoittavat melun ja haulien leviämistä mahdollisimman tehokkaasti.

Maaperä ja taustavallit puhdistettu

Haulikkoratojen maaperä ja taustavallit puhdistettiin ympäristölupaehtojen mukaisesti syksyllä 2017. Siitä lähtien haulikkorata on ollut toistaiseksi käyttökiellossa ja haulikkoammunnan harrastajat ilman rataa.

Muukon ampumaratakeskus sijaitsee ensimmäisen luokan pohjavesialueella. Siksi ratojen pohjavesien suojauksiin on kiinnitetty erityistä tarkkuutta ja pohjaveden seurantatarkkailua.

Toimenpiteiden ansiosta rata voi sijaita nykyisellä paikallaan Muukossa.

Ympäristötarkastaja Minna Korttinen Lappeenrannan seudun ympäristötoimesta kertoo, että ainakaan tämän hetken tiedon mukaan teräshaulit eivät ole ympäristölle yhtä haitallisia kuin lyijyhaulit.

Rapautuessaan lyijyhaulit liukenevat osittain maa-ainekseen ja kasvattavat sen lyijypitoisuutta.

— Nyt täytyy vain varmistaa, ettei siellä todellakaan ammuta sekaisin lyijy- ja teräshauleilla, koska teräs voi kiihdyttää lyijyhaulien rapautumista. Lupamääräyksillä ja valvonnalla pyritään ehkäisemään, ettei näin tapahdu, Korttinen sanoo.

Lyijyhauleja on suosittu niiden edullisemman hinnan ja hyvien lento-ominaisuuksien vuoksi.

Materiaalina teräs on lyijyä kevyempää, joten teräshaulien lentonopeus hidastuu nopeammin. Lisäksi varsinkaan kaikki vanhemmat haulikot eivät sovellu koville teräshauleille.

Muukon ampumaratakeskuksen luotiaseratojen toimintaan ei haettu muutosta.

Ratahankkeelle myönnetty rahoitus

Alustavan toteutusaikataulun mukaan Muukon haulikkoradan rakentaminen alkaa kesän aikana ja hanke pyritään saamaan valmiiksi syksyyn mennessä.

Joulukuussa Lappeenrannan kaupunginvaltuusto osoitti hankkeelle 586 000 euron rahoituksen tälle vuodelle. Sille on haettu myös 200 000 euroa valtionapua.

Kustannusarvion perusteela maa- ja ratarakenteiden toteutuskustannus on noin 566 500 euroa. Kustannuksiin sisältyvät myös suunnittelun ja rakennuttamisen kustannukset sekä ratalaitehankinnat tarvittavilta osin.

Haulikkoradalle on haettu ympäristölupa kolmelle skeet-radalle ja kolmelle trap-radalle. Kullakin skeet-radalla on kahdeksan ampumapaikkaa ja kullakin trap-radalla viisi ampumapaikkaa.

Tuleva ratakokonaisuus mahdollistaa monipuolisen ja kilpatasonkin haulikkoammunnan harjoittelun Lappeenrannassa. Radalla voidaan järjestää myös kansallisen ja SM-tason kilpailuja.

Lappeenrannan seudulla on paljon skeet- ja trap-ammunnan harrastajia.

Kaakkois-Suomen Haulikkoampujien kilpa-ampujat harjoittelevat Muukossa ja osallistuvat eri tasoisiin ampumakisoihin. Tällä hetkellä ampujat ovat evakossa lähiseudun muilla haulikkoradoilla.

Muukon rataa käyttävät myös muun muassa poliisi ja Maasotakoulu, muut ampumaseurat, erä- ja riistanhoitoyhdistykset sekä reserviläisjärjestöt.

Näissä yhteisöissä on yhteensä useita satoja haulikkoampujia. Muukon haulikkoradoilla ammutaan noin 140 000 laukausta vuosittain.