Nimensä historiankirjoihin saanut Niki Tuuli iloitsi voittoaan MotoE-sarjan ensimmäisessä kisassa: "Siellä on törkeän nimekkäitä kuskeja viivalla"

Imatralainen Niki Tuuli on aiemmin noussut korkeimmalle palkintokorokkeelle moottoripyörien Supersport-luokan MM-sarjassa. MotoE-sarjan ensimmäisessä kilpailussa Tuuli jätti taakseen MotoGP-luokan entisiä kilpakuskeja.

Ajo Motorsport

Ajo Motorsportia MotoE-sarjassa edustava Niki Tuuli ajoi voittoon 
sähkömoottoripyörien ensimmäisessä osakilpailussa Saksan Sachsenringillä.
Ajo Motorsportia MotoE-sarjassa edustava Niki Tuuli ajoi voittoon sähkömoottoripyörien ensimmäisessä osakilpailussa Saksan Sachsenringillä.

Niki Tuulen kisaviikonloppu oli kuljettajan omin sanoin törkeän hyvä. Tuuli, 23, teki sunnuntaina historiaa ajamalla paalupaikalta voittoon sähkömoottoripyörien MotoE-sarjan kautta aikojen ensimmäisessä kilpailussa.

— Siellä on törkeän nimekkäitä kuskeja viivalla. Olen melkein ainut, jolla ei ole niin paljon nimeä, joten onhan se siistiä pärjätä tuollaisessa porukassa ja voittaa kisa MotoGP-varikolla. Tämä on kaikille uusi homma, imatralaispilotti tunnelmoi kilpailun jälkeen.

Tuuli on aiemmin noussut korkeimmalle palkintokorokkeelle Supersportin MM-sarjassa. Viime vuonna hän ajoi puolikkaan kauden Moto2-luokassa ja sai yhden MM-pisteen.

Tuulen takana muut palkintosijat menivät MotoGP-luokan konkareille Bradley Smithille ja Mike di Megliolle.

Ranskalainen di Meglio saatetaan muistaa myös 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruudestaan vuonna 2008, jolloin hän edusti suomalaistiimi Ajo Motorsportia.

Sade kasteli radan yöllä

Sunnuntaiksi olosuhteet Saksan Sachsenringillä muuttuivat. Sade oli kastellut yöllä radan, ja oikeiden asetusten laittaminen pyörään osoittautui kinkkiseksi, koska rata oli puoliksi märkä ja puoliksi kuiva.

Tuuli putosi kilpailun alussa neljänneksi, mutta hän onnistui nousemaan nopeasti takaisin kärkikahinoihin.

— Teimme pyörää vähän ”pehmeämmäksi” ja se kostautui kisassa, koska rata kuivui jo heti ensimmäisellä kierroksella. Sen takia en pystynyt heti alussa vastaamaan samalla vauhdilla kuin lauantaina, mutta pystyin pääsemään niistä ohi, vaikka ajaminen ei tuntunutkaan yhtä hyvältä kuin aika-ajossa.

Ruutulippua Tuuli ei päässyt ohittamaan, sillä kilpailu keskeytettiin toiseksi viimeisellä kierroksella italialaisen Lorenzo Savidorin kaaduttua ja senhetkiset sijoitukset jäivät voimaan. Tuossa vaiheessa Tuuli oli vajaat puoli sekuntia Smithin edellä.

Kyllähän pyörän paino ajamiseen vaikuttaa. Toisaalta se myös auttaa monessa paikassa, kuten nopeissa mutkissa. Tiukoissa mutkissa siitä on haittaa. — Niki Tuuli

Vaikka kaatunut pyörä ei jäänyt radalle, kilpailu keskeytettiin, koska raskaan sähkömoottoripyörän siirtäminen pois turva-alueelta on vaikeaa.

— On aikamoinen homma siirtää 260-kiloista pyörää. Ei sitä saa nostettua millään ja siitä olivat vanteetkin menneet rikki sun muuta, Tuuli kertoi.

MotoE-sarjassa ajetaan noin 15 minuutin sprinttikisoja. Sachenringillä oli määrä ajaa seitsemän kierroksen kilpailu. MotoE-kisoja ajetaan MotoGP-sarjan Euroopan osakilpailujen yhteydessä yhteensä kuusi osakilpailua.

Sähköpyöräkin menee lujaa

Uutuudenkarheat MotoE-pyörät pystyvät jo kelpo vauhteihin. Kierrosajat ovat 2,5—3 sekuntia Moto2-luokan kierrosaikoja hitaampia ja melkein samaa tasoa Moto3-pyörien kanssa.

Sähköpyörän huippunopeudeksi ilmoitetaan 270 kilometriä tunnissa, kun lajin kuninkuusluokassa MotoGP:ssä päästellään 350 kilometrin huippunopeuksia.

— Olisikohan huippunopeudet olleet täällä 250 kilometrin luokkaa. Eihän täällä mitään ihmeellistä suoraa ole.

MotoE-pyörä painaa sata kiloa enemmän kuin Moto2-pyörä, jota Tuuli ohjastaa tällä kaudella EM-sarjassa.

— Kyllähän pyörän paino ajamiseen vaikuttaa. Toisaalta se myös auttaa monessa paikassa, kuten nopeissa mutkissa. Tiukoissa mutkissa siitä on haittaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut